Genel Bilgi
Kod | BT0100 |
Ad | Farmakogenetik ve Biyoteknoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında farmakogenetiğin tanımı, farmakogenetik çalışmalarda biyoteknolojinin önemi, farmakogenetik testler, kişiye özel ilaç tedavisinde farmakogenetiğin önemi, bireye özel ilaç geliştirilmesinde biyoteknolojinin kullanılması, rekombinant DNA teknikleri ile noktasal mutasyon oluşturularak yapı-aktivite ilişkisinin aydınlatılması, gen terapisi ve farmakogenetik analizler ile ilgili stratejilerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Farmakogenetiğe giriş, farmakogenetik çalışmalarda biyoteknolojinin önemi, farmakogenetik testler, kişiye özel ilaç tedavisinde farmakogenetiğin önemi, farmakogenetik çalışmalardaki biyoteknoloji, ilaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler, ilaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler, ilaç etkileşmesinin genetiğe bağlı değişmesi, farmakogenetik ve yeni ilaç geliştirilmesi, klinik uygulamalarda farmakogenetik ve biyoteknoloji, bireye özel ilaç geliştirilmesinde biyoteknolojinin kullanılması, rekombinant DNA teknikleri ile noktasal mutasyon oluşturularak yapı-aktivite ilişkisinin aydınlatılması, gen terapisi ve farmakogenetik analizler
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Farmakogenetik ve Farmakogenomik İlkeleri, 2012
Notlar
Bilimsel veritabanı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakogenetiği bilir.. |
ÖÇ02 | Farmakogenetikte kullanılan biyoteknolojik yöntemleri bilir. |
ÖÇ03 | Farmakogenetik analizler ile ilgili stratejileri bilir ve anlatır. |
ÖÇ04 | Farmakogenetikte kullanılan biyoteknolojik tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakogenetik nedir, farmakogenetiğe giriş | Kitap, Bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | farmakogenetik çalışmalarda biyoteknolojinin önemi | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | farmakogenetik testler, kişiye özel ilaç tedavisinde farmakogenetiğin önemi | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | farmakogenetik çalışmalardaki biyoteknoloji | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | ilaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | ilaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler 2 | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | ilaç etkileşmesinin genetiğe bağlı değişmesi | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | klinik uygulamalarda farmakogenetik ve biyoteknoloji | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | bireye özel ilaç geliştirilmesinde biyoteknolojinin kullanılması. | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | rekombinant DNA teknikleri ile noktasal mutasyon oluşturularak yapı-aktivite ilişkisinin aydınlatılması | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | farmakogenetik ve yeni ilaç geliştirilmesi | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | gen terapisi | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | gen terapisi 2 | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | farmakogenetik analizler | Kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |