IMZ305 Akışkanlar Mekaniği 1

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IMZ305
Ad Akışkanlar Mekaniği 1
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEVLÜT SAMİ AKÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MEVLÜT SAMİ AKÖZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Duran ve hareket halindeki ideal akışkanların davranışını idare eden temel denklemlerin çıkarılması ve uygulamaları hakkında bilgilendirme

Dersin İçeriği

Akışkanların özellikleri: Sıkışabilirlik, Viskozite, Yüzeysel gerilme, Buhar basıncı, Hidrostatik basınç ve kuvvetler, Doğrusal ivmelenme ve üniform dönme durumunda hidrostatik basınç, Akımın temel denklemleri ve analiz yöntemleri, Akımların sınıflandırılması, Süreklilik denklemi, Akışkan elemanının yersel hareketi, Sirkülasyon, Akım fonksiyonu, Hız potansiyel fonksiyonu, Akım ağı, Momentumun korunumu, Euler hareket denklemi, Bernoulli denklemi ve uygulamaları, Eğri yörüngeli akımlar, Momentum momentinin korunumu, Türbinler ve pompalar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders Notları, Kırkgöz,M.S., AKIŞKANLAR MEKANİĞİ, Kare Yayınları Sümer, B.M., Ünsal, İ., Bayazıt, M., HİDROLİK, Birsen Yayınevi Streeter, V.L., Wylie, E.B., FLUID MECHANICS, McGraw-Hill

Notlar

Kırkgöz,M.S., AKIŞKANLAR MEKANİĞİ, Kare Yayınları Sümer, B.M., Ünsal, İ., Bayazıt, M.,


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Akışkanların temel özelliklerini öğrenebilecektir.
ÖÇ02 İnşaat Mühendisliği uygulamalarında, akışkanların, özellikle suyun davranışını idare eden temel denklemlerin çıkarılması ve kullanılabilmesı yeteneğini kazanır.
ÖÇ03 Temel denklemler kullanılarak, suyun, temas halinde olduğu yapılarla olan etkileşiminin analiz eder.
ÖÇ04 Akışkanlar mekaniği problemlerini çözebilecek ve mühendislikteki uygulamalarını anlayabilecektir.
ÖÇ05 İnşaat Mühendisliği uygulamalarında, akışkanların, özellikle suyun davranışını idare eden temel denklemlerin çıkarılması ve kullanılabilmesı yeteneğini kazanır. Temel denklemler kullanılarak, suyun, temas halinde olduğu yapılarla olan etkileşiminin anali


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri vearaçları seçer ve kullanır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleriizler ve kendini sürekli yeniler. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir. 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Akışkanların özellikleri; sıkışabilirlik, viskozite, yüzeysel gerilme, buhar basıncı Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Hidrostatik basınç; tanımlanması, değişimi ve ölçülmesi Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Batmış yüzeylere ve cisimlere gelen hidrostatik kuvvetler Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
4 Doğrusal ve merkezcil ivmelenmeye maruz akışkanlarda hidrostatik basınç Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
5 Akışkanların kinematiği, temel denklemler ve analiz yöntemleri, akımların sınıflandırılması Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Akımda ivme, kontrol hacmi ve diferansiyel kontrol hacmi yaklaşımı ile süreklilik denklemi, akışkan elemanının yersel hareketi Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
7 Akımda sirkülasyon, akım fonksiyonu, hız potansiyel fonfsiyonu, akım ağı Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Diferansiyel kontrol hacmi yaklaşımı ile momentumun korunumu, Euler hareket denklemi, akımda basınç ve hız, Bernoulli denklemi ve uygulamaları Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
10 Bernoulli denklemi uygulamaları Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
11 Eğri yörüngeli akımlar Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
12 Sabit kontrol hacmi için momentum denklemi ve uygulamaları Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
13 Sabit hızla ötelenen kontrol hacmi için momentum denklemi ve uygulamaları, momentum momentinin korunumu ve uygulamaları Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
14 Türbinler ve pompalar, momentum denkleminin Pelton, Francis ve Kaplan türbinleri ile rotodinamik pompalara uygulanması Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
15 Türbin ve pompaların karakteristik eğrileri Önceki dersin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2023 01:37