Genel Bilgi
Kod | ENM453 |
Ad | Tesis Planlama ve Yerleşimi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YUSUF KUVVETLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. YUSUF KUVVETLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mamul veya hizmet üreten işletmelerin kuruluş yeri seçimi aşamasından başlayarak , tesis tasarım ve düzenleme süreci ile ilgili tüm yöntemlerin ve bilgilerin öğrencilere kazandırılmasını amaçlar.
Dersin İçeriği
İşletmelerde kuruluş yeri seçimi ve tesis tasarımı ile ilgili temel bilgilerin verilmesi ve bunlara ait uygulamalar yapılması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Özden K., (2016). Tesis Planlaması: İşyeri, Fabrika Tasarımı ve Yerleşim Düzeni. Papatya Bilim Üniversite Yayıncılığı.
Notlar
Tompkins, J. A., White, J. A., Bozer, Y. A., & Tanchoco, J. M. A. (2010). Facilities planning. John Wiley & Sons.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşletmelerde tesis tasarımı ile ilgili temel bilgileri elde edebilir. |
ÖÇ02 | Kuruluş yeri seçimi aşamasında hangi konulara önem vermesi gerektiğini saptayabilir. |
ÖÇ03 | Kullanacağı kuruluş yeri seçimi yöntemine karar verebilir. |
ÖÇ04 | İşyeri düzenlemesindeki amacını ve işyeri düzenleme sorunlarına nasıl yaklaşacağını belirleyebilir. |
ÖÇ05 | İşyeri düzenleme ile ilgili temel bilgileri yorumlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tesis planlamanın tanımı, amacı ve genel kavramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kuruluş yeri seçimi (Temel Kavramlar) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Kuruluş yeri seçimi (Modeller) | Kaynak okuma , Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Kuruluş yeri seçimi (yöntemler) | Kaynak okuma , Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | İşyeri Düzenleme (Amaçları, kapsamı, önemi) | Kaynak okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İşyeri Düzenleme (Sistematik işyeri düzenleme aşamaları) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | İşyeri Düzenleme (Sistematik işyeri düzenleme uygulamaları) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
9 | Akışı anlamak | Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | İşyeri düzenlemede kullanılan model ve yöntemler | Uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
11 | Bilgisayar destekli algoritmalar 1 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Bilgisayar destekli algoritmalar 2 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Örnek tesis planlama projesi 1 | Kaynak okuma ve özgün uygulama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
14 | Örnek tesis planlama projesi 2 | Kaynak okuma ve özgün uygulama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
15 | Ulaştırma problemleri | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |