Genel Bilgi
Kod | ENM455 |
Ad | Simulasyon Modelleme |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENK ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CENK ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Simülasyon tekniğini endüstri mühendisliği problemlerinde bir analiz ve modelleme yaklaşımı olarak incelemektir. Bu derste hem simülasyon modellerinin bilgisayar ortamında oluşturulmasına hem de simülasyonda kullanılan istatistiksel analiz yöntemlere ağırlık verilecektir.
Dersin İçeriği
Temel Simülasyon Kavramları, Kesikli Olay Benzetimi ve Modelleme Yapılar, Olasılık Dağılımlarının Seçimi, Hipotez Testleri, Rastgele Sayı Üreticileri ve Dağılımlardan Rastgele Sayı Üretme, Simülasyon Yazılımlarının İncelenmesi ve SIMAN Simülasyon Dili ve ARENA Model Geliştirme Ortamı, ARENA Örnekleri ve Uygulamaları, Simülasyon Modellerinin Geçerlilik Testleri, Çıktı Analizi ve Alternatif Sistem Tasarımlarının Karşılaştırılması, Varyans Düşürme Teknikleri
Dersin Ön Koşulu
Hayır
Kaynaklar
Law, A.M. and Kelton, W.D. (2000) Simulation Modeling and Analysis
Notlar
R. Erol, Simülasyon Ders Notları, 2022.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Simülasyonun temellerini öğrenme |
ÖÇ02 | Tanımlayıcı istatistikleri, histogramları, kutu grafikleri, saçılım grafikleri, p-p, q-q grafiklerini öğrenme ve yorumlama |
ÖÇ03 | Önemli Kesikli ve Sürekli Dağılımları ve Dağılım uydurma tekniklerini öğrenme |
ÖÇ04 | Çıktı Analizi yapabilme |
ÖÇ05 | Bir Simülasyon paket programlarını kullanmayı öğrenme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Simülasyon Kavramları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kesikli Olay Benzetimi ve Modelleme Yapıları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Olasılık Dağılımlarının Seçimi-I | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Olasılık Dağılımlarının Seçimi-II | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Hipotez Testleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Rastgele Sayı Üreticileri ve Dağılımlardan Rastgele Sayı Üretme | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Simülasyon Yazılımlarının İncelenmesi ve SIMAN Simülasyon Dili ve ARENA Model Geliştirme Ortamı | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
8 | Ara Sınav | Dersr Notlarını okuma ve öğretilen konuları tekrar gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-I | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
10 | ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-II | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
11 | ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-III | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
12 | ARENA Örnekleri ve Uygulamaları-IV | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
13 | Simülasyon Modellerinin Geçerlilik Testleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
14 | Çıktı Analizi ve Alternatif Sistem Tasarımlarının Karşılaştırılması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Varyans Düşürme Teknikleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Proje Sunumları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |