Genel Bilgi
Kod | ENS453 |
Ad | Esnek Üretim Sistemlerinin Modellenmesi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, esnek üretim sistemlerindeki çeşitli problemler için modelleme ve çözüm tekniklerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Esneklik türleri ve tanımları, esnek üretim sistemlerinin tanımı ve genel özellikleri, esnek üretim sistemlerinde farklı konfigürasyonlar, farklı üretim sistemlerinin yerleşimleri için örnekler, bazı üretim sistemlerinin genel özellikleri, hücresel üretim sistemlerinin tasarımı ve tasarım ile ilgili bazı kısıtlar, esnek üretim sistemlerinde tasarım problemleri, tasarım problemlerinin matematik modellenmesi - benzerlik katsayıları, tasarım problemlerinin matematik modellenmesi - amaç fonksiyonu örnekleri, tasarım problemlerinin matematik modellenmesi - kısıt denklemleri örnekleri, performans analizi denklemi örneği, modellerin optimum ya da sezgisel çözüm teknikleri ile çözülmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Askin, R. G., and Standridge, C. R. (1993). Modeling and Analysis of Manufacturing Systems. John Wiley & Sons, Inc., USA, 461 pages. 2. Groover, M. P. (2002). Fundamentals of Modern Manufacturing: Materials, Processes, and Systems. John Wiley & Sons, Inc., USA, 1008 pages. 3. Kıral, Ç. (1996). Esnek Üretim / Esnek Otomasyon Sistem ve Teknolojileri. Bilim ve Teknoloji Strateji ve Politika Çalışmaları, TÜBİTAK, Ankara. 4. Konu ile ilgili olan Literatürden bazı çalışmalar.
Notlar
1. Askin, R. G., and Standridge, C. R. (1993). Modeling and Analysis of Manufacturing Systems. John Wiley & Sons, Inc., USA, 461 pages. 2. Groover, M. P. (2002). Fundamentals of Modern Manufacturing: Materials, Processes, and Systems. John Wiley & Sons, Inc., USA, 1008 pages. 3. Kıral, Ç. (1996). Esnek Üretim / Esnek Otomasyon Sistem ve Teknolojileri. Bilim ve Teknoloji Strateji ve Politika Çalışmaları, TÜBİTAK, Ankara. 4. Konu ile ilgili olan Literatürden bazı çalışmalar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Esneklik türlerini ve tanımlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Esnek üretim sistemlerinin temel karakteristiklerini belirtir. |
ÖÇ03 | Esnek üretim sistemlerindeki farklı konfigürasyonları ayırt eder. |
ÖÇ04 | Esnek üretim sistemlerini diğer üretim sistemleri ile karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Esnek üretim sistemlerini diğer üretim sistemlerinden ayırt eder. |
ÖÇ06 | Esnek üretim sistemlerinin tasarımı ile ilgili amaç fonksiyonu örnekleri ve kısıt denklemleri örnekleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Esnek üretim sistemlerinin tasarımı ile ilgili problemlerde temel kavramları matematik modelleme tekniğini kullanarak formüle eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Esneklik türleri ve tanımları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Esnek üretim sistemlerinin tanımı ve genel özellikleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Esnek üretim sistemlerinde farklı konfigürasyonlar - I | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Esnek üretim sistemlerinde farklı konfigürasyonlar - II | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Farklı üretim sistemlerinin yerleşimleri için örnekler - I | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Farklı üretim sistemlerinin yerleşimleri için örnekler - II | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bazı üretim sistemlerinin genel özellikleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hücresel üretim sistemlerinin tasarımı ve tasarım ile ilgili bazı kısıtlar | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Esnek üretim sistemlerinde tasarım problemleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Tasarım problemlerinin matematik modellenmesi - benzerlik katsayıları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Tasarım problemlerinin matematik modellenmesi - amaç fonksiyonu örnekleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Tasarım problemlerinin matematik modellenmesi - kısıt denklemleri örnekleri, performans analizi denklemi örneği | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Modellerin sezgisel çözüm teknikleri ile çözülmesi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Modellerin optimum çözümü | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Final sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Final sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |