Genel Bilgi
Kod | ENM144 |
Ad | Mühendislikte Etik ve İletişim |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZAHİDE FİGEN ANTMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ZAHİDE FİGEN ANTMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal bir varlık olan insanın hem çevresi hem de diğer bireylerle etkili iletişim kurabilmesi için gerekli olan teorik bilgileri tüm boyutları ile tanıtmayı ve süreç içerisinde yer alan öğelerden haberdar etmek - İnsanlarla sağlıklı iletişim kurmanın temelde bireyin kendisiyle sağlıklı iletişim kurmasına bağlı olduğuna dair güçlü bir farkındalık oluşturmak - Öğrencinin bireysel gelişimini kendi farklılıkları ve özgünlükleri üzerinden tamamlayabilmesine dair doğasıyla uyumlu seçenekler sunmak, mesleki ve özel yaşamında doyumlu ve mutlu olmanın ipuçlarını tanıtmak. - Mesleki ve etik sorumluluğun, üstlenilen mesleki etkinliklerdeki sosyal, ekonomik, politik ve yasal içeriğin bilincinde olan ve değerlendirebilen mezunlar yetiştirmek. - Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama bilincini artırmak - Mühendisliğin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavrama - Mühendislik etiği ve etiğin önemi, ikilemlerde kararlılık yeteneği kazandırma
Dersin İçeriği
Bu ders, sosyal bir varlık olan insanın hem çevresi, hem de diğer bireylerle etkili iletişim kurabilmesi için gerekli olan teorik bilgileri tüm boyutları ile tanıtmayı ve süreç içerisinde yer alan öğelerin tanıtımı. İnsanlarla sağlıklı iletişim kurmak, bireyin kendisiyle sağlıklı iletişim kurmasına bağlı olduğuna dair güçlü bir farkındalık oluşturma. 7 katmanlı insan sisteminde iletişimin farklı boyutları. İnsanın değişen ve değişmeyen yönleri. Etik kavramı ve insan hayatında etiğin önemi. Etik teorileri. Etik standartları ve evrensel prensipler. Etiğin temel prensipleri. Etik modeller. Uygulamada etik. Mühendislik etiğinin tanımı. Mühendislikte dürüstlük ve sorumluluk katmanları. Mühendislik uygulamalarının sosyal boyutu. Mühendislik uygulamalarında etik prensipler, mühendislik etiğinin ilkelerinin öğrenilmesi ve bunlara dayanarak mesleki, ikilemlerin irdelenmesi sorgulanması ve değerlendirilmesi konusunda farkındalık kazandırılması.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
İletişim ve Etik Metin Işık
Notlar
ilgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Endüstri mühendisliği problemleri için veri toplama, analizi, alternatif çözümler geliştirme ve yorumlama yapabilme. |
ÖÇ02 | Matematiik, Fen Bilimleri ve Endüstri Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olurlar. |
ÖÇ03 | Temel bilimler ve endüstri mühendisliği konularında edindiği kuramsal bilgileri problem tanımlama , formüle etme ve çözmede kullanabilmesi, bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçebilmesi ve uygulayabilmesi. |
ÖÇ04 | Bir hizmet veya imalat sistemini ya da sürecini analiz etme, sorunları tanımlayabilme, formüle teme ve çözme becerisi. |
ÖÇ05 | Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme. |
ÖÇ06 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme. |
ÖÇ07 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma becerisi, sorumluluk alma özgüveni. |
ÖÇ08 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme. |
ÖÇ09 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknololojilerini kullanabilme. |
ÖÇ10 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme. |
ÖÇ11 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma. |
ÖÇ12 | İngilizce dilini kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
ÖÇ13 | İş sağlığı ve iş güvenliği, çevre ve mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu konularında gerekli bilince sahip olma. |
ÖÇ14 | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında yetkin olma ve alanındaki güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İletişim nedir | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kişinin kendisiyle ve diğer kişilerle iletişimini kolaylaştıran ve engelleyen etkenler | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İletişim Kazaları, Çatışmaların yönetiminde Etkin İletişim Becerileri. Çatışma Çözümü Müzakere Teknikleri. Yapıcı Tartışma ve Diyalog Arasındaki Farklılıklar. Farklı olanla İletişimde Diyaloğun gücü ve Diyalog tabanlı konuşma Örnekleri | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Etkin iletişim ve koşullarının Analizi. İletişimde Etik. İletişimin Sömürüye açık doğasını düzenleyen Etkenler. İletişimi Kazan-kaybet ekseninden Kazan-Kazan Eksenine Çevirme Yöntemleri. Sözlü İletişimin Püf Noktalar | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Triune Beyin Teorisi ve Üç Merkezli İnsan Sistemlerinin İşleyiş Dinamiği penceresinden İletişime Bakış. Fizik, zihin ve Duygu Merkezli Kişilerin İletişim Dilleri (duygusal iletişim, Rasyonel İletişim ve Davranışsal İletişim) ve Öfke-Korku, Sevgi, nefret ve kin gibi Duyguların iletişimdeki rolü ve örnek uygulamalar. | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İletişimde Kişiliklerin yeri ve Önemi. Kişilerarası İletişimde Mizaç ve Kişilik Terörü. Sağlıklı İletişimde Karakter ve Ahlakın Önemi. Örneklerle Anlatım | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Etik sözcüğünün kökeni ve anlamı, tarihsel gelişim süreci içerisinde etiğe bakış, Etik gerekçelendirme ve temellendirmeler, etik teorisi, önemseme ilkesi, içselleştirme-tutarlılık ilkesi, yararlılık ilkesi, etik-ahlak ilişkisi. Değerler etiği, etik değerler, üst değerler, evrensel değerler, altın kurallar, haklar ve özgürlükler, kişi eyleminin değerlendirilmesi. | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Mühendislik Etiği ve Etiğin Farklı Boyutları, Etik Açıdan Yöneticilik, Etiğin küresel ve evrensel boyutu. Etik ve Küreselleşme. | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Mühendislikte Dürüstlük, Mühendislik Sorumluluğu, Ürün Sorumluluğu. Mesleğe ve meslekdaşlara karşı sorumluluk, işveren ve müşterilere karşı sorumluluk, kişisel sorumluluk. Olgu Örnekleri | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Dünya Mühendisler Birliği etik kodları ve Kuralları | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çalışma gruplarının ödev sunumları. | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çalışma gruplarının ödev sunumları | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çalışma gruplarının ödev sunumları | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çalışma gruplarının ödev sunumları | Ders notları ve slaytlar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |