Genel Bilgi
Kod | MDT113 |
Ad | Konfeksiyon Üretim Teknolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİGEN ÖZEREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FİGEN ÖZEREN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. FİGEN ÖZEREN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrenciye; konfeksiyon üretim sürecini tanımak ve konfeksiyon üretiminde iş akışı ve kullanılan teknolojileri tanımak yeterliliklerinin kazanılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders ile öğrenciye; konfeksiyon üretim sürecini tanımak ve konfeksiyon üretiminde iş akışı ve kullanılan teknolojileri tanımak, konfeksiyon ürününe uygun malzemeleri seçmek yeterlilikleri kazandırılacaktır. Konfeksiyon üretimi ve özellikleri, konfeksiyon işletmelerinde organizasyon yapısı ve temel iş akışı, ürün geliştirme bölümünde iş akışı, kesim bölümünde iş akışı ve kullanılan makine ve aletler, dikim bölümünde iş akışı ve kullanılan makine ve aletler, ütü, paket işlemleri ve kullanılan makine ve aletler, konfeksiyon üretiminde kullanılan taşıma sistemleri ile ilgili bilgiler verilir. Ayrca konfeksiyon ürünlerinde kullanılan yardımcı maddeler; Astar ve tela, dolgu ve destek malzemeleri, dikiş ipliği, kapama gereçleri, aksesuarlar, süsleme gereçleri, etiketler ve ambalaj ile ilgili bilgiler verilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Pamuk,Beyhan(2002), 'Uygulama Teknikleri Temel Kalıp ve Dikim Uygulama Teknikleri',Ankara Sezer H.,Bilgin F ve Kayaoglu AZİZE(2003), 'Hazır Giyim Üretimi',Gazi Kitapevi, Ankara Kurumer Gülseren(2007)'Konfeksiyon Üretimi ve Teknolojisi', İzmir.
Notlar
SINGER Dikiş Ansiklopedisi, 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Konfeksiyon üretim sürecini tanır. |
ÖÇ02 | Konfeksiyon üretiminde iş akışı ve kullanılan teknolojileri bilir. |
ÖÇ03 | Dikim bölümünde kullanılan makine ve aletleri tanır. |
ÖÇ04 | Kesim bölümünde kullanılan makine ve aletleri tanır. |
ÖÇ05 | Giysi kalıbı hazırlama sistemlerini bilir. |
ÖÇ06 | Pastal planı hazırlama yöntemlerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanında sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanı ile ilgili materyaller, yöntem ve teknikler konusunda bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı alan problemlerini analiz ederek çözümlemesini yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı faaliyet ve uygulamalarına yönelik eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği ve sosyal güvenlik konularında haklarını bilir. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel sorumluluk alır ve takım çalışmasına yatkın olur. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve yeni teknolojiler konusunda gelişmeleri izleme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahip, çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulayabilme yeteneğine sahip olur. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte ofis yazılımları ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda ürünlerini uygun yöntemlerle tanıtır ve pazarlama stratejilerini belirler. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Koleksiyon için gerekli trend ve pazar araştırmalarını gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımların kalıplarını hazırlar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımlar için uygun dikim tekniklerini belirleyip uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Moda tasarımı uygulanmasında edindiği bilgileri kullanıp 2 boyutlu yüzeyler ve 3 boyutlu ürünler oluşturma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluştur ve yeni tasarımlar yaratır. | 4 |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Estetik konularında bilgi ve yeteneği vardır | 2 |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve moda tarihi konularında bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Seçtiği temaya uygun tasarımı yapabilir ve teknik olarak çizer. | 4 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretim süreci hakkında genel bilgi sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tekstil, konfeksiyon ve hazır giyim sanayinin tanımı konfeksiyon sektörünün tarihsel gelişimi, Dünya ve Türkiye deki konumu konfeksiyon sektörünü etkileyen faktörleri, üretim alanları ve üretim yöntemleri konfeksiyon üretiminin özellikleri ve ürün tipleri konfeksiyon sanayinde kullanılan terimler | Konu ile ilgili ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Konfeksiyon işletmelerinde organizasyon yapısı ve işletme büyüklükleri, yapısı ve çalışma biçimleri | Konu ile ilgili ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Konfeksiyon işletmelerinde bölümler ve temel iş akışı Konfeksiyon sektörünün pazar yapısı ve dağıtımı | Konu ile ilgili ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tasarım bölümünde iş akışını incelemek | Konu ile ilgili ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
5 | Kalıp hazırlama bölümünde iş akışını incelemek Giysi kalıplarının hazırlanması Kalıp hazırlama yöntemleri Pastal planı hazırlama yöntemleri | Konu ile ilgili ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
6 | Kesim bölümünde iş akışı Hammadde deposu, kumaş kontrolü ve denetimi Serim, kesim ve düzenleme işlemleri | Konu ile ilgili ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Serim ve Kesim teknolojileri Serim araçları, serim yöntemleri, serim kalitesi Kesim araçları, yöntemleri, kesim kalitesi Serim ve kesim makinelerinin seçimi İşaretlemede kullanılan aletler | Konu ile ilgili ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Dikim bölümünde iş akışı Üretim hattı ve üretim şeması ve hat dengeleme Dikim işlemi organizasyonu ve üretim hattı Dikiş, dikiş çeşitleri, özellikleri ve kullanım yerleri Dikim, dikim özellikleri ve sınıfları Dikim kalitesi ve dikiş hataları | Araştırma ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Dikim Bölümünde kullanılan makine ve aletler Dikiş makinelerinin sınıflandırılması Dikiş oluşumu ve ayarları Dikiş makinelerinde üretime yardımcı araçlar, aparatlar Dikiş makinelerinin seçimi ve bakımı | Araştırma ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
11 | Ütüleme bölümünde iş akışı Fiksaj işlemi, kullanım amaçları, dikkat edilecek hususlar, fiksaj malzemeleri ve hataları Ütüleme işlemi, kullanım amaçları, dikkat edilecek hususlar, ütüleme hataları, leke çıkarma işlemleri | Araştırma ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
12 | Paketleme bölümünde iş akışı Paketleme işlemi, şekilleri ve dikkat edilecek hususlar Sevkiyat ve depolama işlemleri Ütüleme ve paketlemede kullanılan makine ve aletler Fiksaj makineleri, ütü makineleri Katlama ve ambalaj makineleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
13 | Konfeksiyon üretiminde malzeme akışı ve çalışma biçimleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Konfeksiyon üretiminde taşıma sistemleri, araçları, kullanım yerleri, faydaları | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları hazırlık | sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |