Genel Bilgi
Kod | BYETL4 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisansüstü Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RAMAZAN TUĞRUL OĞULATA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yüksek Lisans ve Doktora öğrencilerinin; bilimsel araştırma ve yayın etiği ile ilgili araştırmanın planlanmasından başlayarak çalışmanın makaleye dönüştürülmesine kadar ilgili tüm kavramların öğretilmesi, gerekli hassasiyetlerin kazandırılması, bu konuda bilinçlendirilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği dersi; Mühendislik çalışmalarında araştırmanın başlangıcından yayın haline getirilmesi, araştırmacının bilimsel anlamda gereken tüm hassasiyet ve sorumluluklarının kazandırılması; etik açıdan hatalı, ahlaken sorunlu çalışmayla ilgili kavramların öğretilmesidir.
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
Arda. B, (2001). Bilimsel bilgi üretiminde yayın etiği, Yükseköğretim Kurulu bilimsel araştırma ve yayın etiği yönergesi.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgi, bilim, araştırma, analiz, yorumlama kavramlarını öğrenme |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırma tekniklerini öğrenme |
ÖÇ03 | Etik kavramını öğrenme |
ÖÇ04 | Bilimsel araştırmalarda etiğin önemi |
ÖÇ05 | Bilimde etik dışı davranışların zararı |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Bilimsel bilginin özellikleri, Bilimin amaçları | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilimsel araştırma, Araştırma türleri, Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bilimsel yöntem, Gözlem, Hipotez, Kanun ve Gerçek, Tahmin, Kontrollü deneyler | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Araştırma konusunun belirlenmesinde kullanılan teknikler | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilimsel metotta izlenecek yollar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Literatür taraması, Literatür tarama yöntemleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ara Sınav | Ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
8 | Referans kaynaklara ulaşmak | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Başlık, Özet ve Anahtar kavramları yazma | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Giriş, Kaynakça, Sonuç ve Öneri yazma | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Seçilmiş Rapor, Proje, Makale, Tez, Kitap incelemeleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Bilimde etik dışı davranış | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Bilimde etik dışı davranış türleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bilimsel araştırmada etik dışı davranışları önlemek | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Bilimsel çalışmalarda etik ilkeler | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Örnek bir araştırma ve sunumu | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sına, Ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |