Genel Bilgi
Kod | IEM759 |
Ad | Çok Amaçlı Optimizasyon |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İlgili problemlerin çözümü için kullanılacak doğru yöntemi seçer, matematiksel olarak modeller, problemleri paket programlar yardımıyla çözer.
Dersin İçeriği
Optimizasyona Giriş, Kısıtlı Optimizasyon, Kısıtsız Optimizasyon, Doğrusal Programlamaya Giriş, Doğrusal Programlama Problemlerinin Çözümü, Duyarlılık Analizi, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Hedef Programlamaya Giriş, TOPSIS Yöntemi, VIKOR Yöntemi, MULTIMOORA Yöntemi, Karar Problemlerinde Bulanıklık, Bulanık TOPSIS
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul gerekmemektedir
Kaynaklar
Öztürk, Ahmet (2016 ). Yöneylem Araştırması, Ekin Kitabevi, Bursa.
Notlar
Hamdy A Taha (2001). Araştırma Yöntemleri, (Çev. Ş Alp Baray ve Şakir Esnaf) Literatür Yayıncılık. Holzman, A. G. (e-book) (2020). Mathematical Programming for Operations Researchers and Computer Scientists (1st ed) CRC Press
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok amaçlı karar problemlerinin özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Çok kriterli karar problemlerinin özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Çok kriterli karar verme tekniklerini kullanma becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Çok amaçlı karar verme tekniklerini kullanma becerisi kazanır. |
ÖÇ05 | Ekonomi ve işletme alanlarında, çok kriterli karar verme problemlerini formüle ederek çözme becerisi kazanır. |
ÖÇ06 | Derste öğrenilen modellerin sonuçlarını yorumlama becerisi kazanır. |
ÖÇ07 | Problemlerin bazılarını Excel paket programı ile çözme becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Optimizasyon Problemleri, Önemi ve Temel Kavramlar | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Kısıtlı Optimizasyon | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | DP Problemleri ve Temel Bilgileri | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Simpleks Yöntemi ile Çözüm Yöntem | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme |
5 | Duyarlılık Analizinin Önemi ve DP Probleminde Duyarlılık Analizi | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Çok Amaçlı Karar Vermede Temel Kavramlar, Özellikler ve Modelin Kurulması – Hedef Programlama | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Hedef Programlama ve Excel ile Çözümü | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Çok Amaçlı Optimizasyon Yöntemi MULTIMOORA ve Excel ile Çözümü | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Çok Kriterli Karar Problemleri ve TOPSIS Yöntemi | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Çok Kriterli Karar Problemleri ve Çatışan Kararlar VIKOR Yöntemi | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Kriterlerin Önem Derecelerinin Belirlenmesinde Kullanılan Farklı Yöntemler | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Amaçların Önem Derecelerinin Belirlenmesinde Kullanılan Farklı Yöntemler | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Karar Problemlerinde Bulanıklık ve Dilsel İfadelerin Kullanılması | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Bulanık TOPSIS | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |