Genel Bilgi
Kod | CBS106 |
Ad | Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamaları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Konumsal ve konumsal olmayan bilgi sistemleri hakkında bilgi vermek, CBS'nin kullanım alanlarını öğretmek, Veritabanları ve veritabanı yönetim sistemleri hakkında detaylı bilgi vermek, CBS'nin temel fonksiyonlarını öğreterek öğrencileri uygulama yapabilecek noktaya getirmektir.
Dersin İçeriği
CBS kavramları ve teorisi, veri toplama ve veri dönüşüm teknikleri, konumsal veri tabanı oluşturma, konumsal veri ilişkilendirme, konumsal analiz uygulamaları, konumsal veri ve çıktı sunum teknikleri, Konumsal temelli proje yönetimi
Dersin Ön Koşulu
CBS yazılımlarını tanımak
Kaynaklar
CBS yazılımlarını anlatan yayın ve dokümanlar
Notlar
CBS içinde yer alan komutların uygulamasını anlatan süreli yayınlar ile bu konu hakkında basılmış kitaplar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | CBS kapsamının kavranması |
ÖÇ02 | CBS temel analizlerinin kavranması |
ÖÇ03 | Veri toplama tekniklerinin öğrenilmesi |
ÖÇ04 | Sayısallaştırma uygulamalarının kavranması |
ÖÇ05 | Veri dönüşüm uygulamalarının kavranması |
ÖÇ06 | Veri tabanı oluşturma yöntem ve tekniklerinin öğrenilmesi |
ÖÇ07 | CBS ortamına veri aktarma becerisi edinme |
ÖÇ08 | Konumsal veri ilişkilendirme teorisinin öğrenilmesi |
ÖÇ09 | Vektörel veri oluşturma ve dönüşüm uygulamalarının öğrenilmesi |
ÖÇ10 | Raster veri analizleri için uygulamalarının kavranması |
ÖÇ11 | Konumsal analiz tekniklerinin öğrenilmesi |
ÖÇ12 | Uzaklık analizi uygulama becerisi edinme |
ÖÇ13 | Yüzey analizleri uygulama becerisi edinme |
ÖÇ14 | Konumsal model oluşturma becerisi edinme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bilgi Sistemleri ile ilgili kavramları bilir, Coğrafi Bilgi Sistemlerinin kullanıldığı programları bilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazandırmak. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bigi Sistemleri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini gösterme ve bağımsız davranma risk alma becerisine sahip olma. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanımı ve proje üretimi hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygulayabilir. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Coğrafi Bilgi Sistemleri ile ilgili sorunlarda çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisi ile donatılmış olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | CBS'ye giriş | Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | CBS temel analizleri | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Veri toplama teknikleri | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sayısallaştırma uygulamaları | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Veri Dönüşüm uygulamaları | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Veri tabanı oluşturma yöntem ve teknikleri | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | CBS ortamına veri aktarma uygulamaları | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Literatür okuma ve ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Konumsal veri ilişkilendirme teorisi | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Vektörel veri oluşturma ve dönüşüm uygulamaları | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Raster veri analizleri için uygulamalar | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Konumsal Analiz teknikleri | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Uzaklık Analizi uygulamaları | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yüzeysel analiz uygulamaları | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Konumsal model oluşturma uygulamaları | Literatür okuma ve ders tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Literatür okuma ve ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Literatür okuma ve ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |