Genel Bilgi
Kod | TLZ303 |
Ad | Tekstil Laboratuvarı I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİHAT ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NİHAT ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş. Gör. MEHMET BEBEKLİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. PINAR DURU BAYKAL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. RAMAZAN TUĞRUL OĞULATA (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Tekstilde elyaf, iplik ve kumaş ile ilgili kalite kontrol testlerinin uygulamalı olarak öğrencilerle yürütülmesi ve bu kapsamda sözkonusu testlerde numune hazırlama, varsa deney cihazlarının/aparatlarının tanıtılması, çalıştırılması ve elde edilen sonuçlarının yorumlanması hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği
Test kurallarına göre bölüm laboratuvarında gruplar halinde deneyler yapmak ve raporlarda sonuçları sunmak.
Dersin Ön Koşulu
Ders öncesi ders notu ve çeşitli kaynaklardan ve/veya internet yoluyla ön bilgi veya fikir sahibi olunmasında yarar görülmektedir.
Kaynaklar
Ç.Ü. Tekstil Mühendisliği Laboratuvarı Dersi Deney Föyleri
Notlar
Uygulanan deneyleri anlatan bilimsel içerikli web siteleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1) Tekstil materyallerinin testlerinin yapıldığı laboratuar ortam koşullarını öğrenmek. |
ÖÇ02 | 2) Fiziksel ve kimyasal tekstil muayenelerinde kullanılan cihazları ve bu cihazları kullanabilme becerisini kazanabilmek. |
ÖÇ03 | 3) Testlerin sonuçlarını değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanabilmek. |
ÖÇ04 | 4) Elyaf, iplik ve kumaşların seçilmiş özelliklerini kalite kontrol testleriyle tespit edebilme becerisini kazanabilmek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dönem içerisinde uygulaması yapılacak testlerin teorik anlatımı 1 | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Dönem içerisinde uygulaması yapılacak testlerin teorik anlatımı 2 | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | İplik Mukavemetinin Ölçülmesi | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
4 | Tekstil Maddelerinin Su Ekstraktının pH Tayini | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
5 | Kumaşların Hava Geçirgenliğinin Tayini | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
6 | Dokunmuş Kumaşlarda Katlanma Açısının Belirlenmesi | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Pamuklu Kumaşlarda Yıkamadan Sonraki Boyut Değişiminin Tayini | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Tere Karşı Renk Haslığı Tayini | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | İplik Numara Tayini | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
11 | İplik Düzgünsüzlüğü Tayini | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | Liflerin Kimyasal Yöntemlerle Analizi | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
13 | Lif ve İpliklerin Mikroskop ile Analizi | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Sürtünmeye Karşı Renk Haslığı Tayini | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
15 | Deneylerin Telafisi | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları ve Referans Kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |