Genel Bilgi
Kod | TLS310 |
Ad | Dokuma Kumaş Analizi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SERİN MEZARCIÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SERİN MEZARCIÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dokuma kumaşların örgü, sıklık, iplik özellikleri, kalınlık, gramaj ve fiziksel davranış durumları hakkında ayrıntılı test ve analiz yöntemleri uygulayabilmek ve dokuma kumaş tasarımını gerçekleştirebilecek sistemleri kurma, çalıştırma ve yönetme bilgisine sahip kılmak.
Dersin İçeriği
Dokuma konstrüksiyon; bezayağı, dimi ve saten örgü türevleri ve bileşim örgüler, çift ve çok katlı karmaşık yapılar. Dokuma kumaşların analizi; atkı ve çözgü yönünün, atkı ve çözgü sıklığının ve kumaş gramajının tayini, atkı ve çözgü numarasının, kıvrım ve kısalma oranlarının, iplik tipinin ve karışım oranlarının tespiti, dokuma örgüsünün belirlenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Başer G., “Dokuma Tekniği ve Sanatı”, Cilt 1, ISBN No: 975-96989-3-5, Punto Yayıncılık, 2004, İzmir, Turkey. 2. Dokuma Analizi, Dokuma Kumaş Örgüleri ve Desenciliği, Tufan Ata Türkyılmaz, Türk tekstil Vakfı Yayınları, 2008. 3. Dokuma Kumaş Analizi ve Desenlendirme Bilgisi, Yılmaz Bali, Ü.T.K.A.U.M Yayını No:12, 2000.
Notlar
1. Başer G., “Dokuma Tekniği ve Sanatı”, Cilt 1, ISBN No: 975-96989-3-5, Punto Yayıncılık, 2004, İzmir, Turkey. 2. Dokuma Analizi, Dokuma Kumaş Örgüleri ve Desenciliği, Tufan Ata Türkyılmaz, Türk tekstil Vakfı Yayınları, 2008. 3. Dokuma Kumaş Analizi ve Desenlendirme Bilgisi, Yılmaz Bali, Ü.T.K.A.U.M Yayını No:12, 2000.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dokuma kumaş tasarım becerisinin kazanmak |
ÖÇ02 | Ürün Tasarım kavramını tanımak |
ÖÇ03 | Dokuma kumaş tasarımını etkileyen faktörleri tanımak |
ÖÇ04 | Dokuma kumaş tasarım tekniklerini öğrenmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | 2 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Genel bilgiler | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dokumada Kalite Sistematiği | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Dokumada Tasarım Sistematiği | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Dokuma Süreci-1 | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Dokuma Süreci-2 | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dokuma Kumaşların Analizine Giriş | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dokuma Kumaşların Analizi-1.grup örnekler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
10 | Dokuma Kumaşların Analizi-2.grup örnekler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
11 | Dokuma Kumaşların Analizi-3.grup örnekler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
12 | Dokuma Kumaşların Analizi-4.grup örnekler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
13 | Dokuma Kumaşların Analizi-5.grup örnekler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
14 | Dokuma Kumaşların Üretim Hesaplamaları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma |
15 | Dokuma Kumaşların Üretim Hesaplamaları (devamı) | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |