Genel Bilgi
Kod | TLS401 |
Ad | İplik Üretim Yöntem ve Makinaları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OSMAN BABAARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. OSMAN BABAARSLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tekstil endüstrisinde olmazsa olmaz konumunda olan iplik üretimi, teknolojisi ve makinaları hakkında bir mühendis için gerekli olan teknik ve teknolojik bilgi birikiminin kazandırılması bu dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
İplik üretim bilgileri ve iplikçiliğin tarihi gelişim süreci hakkında ilgilendirme, ştapel liflerin eğrilmesinde kullanılan iplik üretim yöntem ve sistemlerini sınıflandırma, tekstil liflerine mukavemet kazandırma yollarını ve eğirmede öncelikli lif özelliklerini belirleme, Ring eğirme; Makina yapısı ve tasarım özellikleri, eğirme prensibi, temel eğirme elemanları, eğirme geometrisi, kompakt eğirme, kompakt eğirme sistemleri, ring ve kompakt iplik özellikleri ve teknolojik gelişmeler hakkında teknik ve teknolojik bilgiler vermek. Açık-Uç (Open-End) Rotor İplikçiliği; Tarihi gelişim süreci, eğirme prensibi, teknolojik yapısı, proses adımları, temel eğirme elemanları, iplik yapı ve özellikleri ile OE Rotor ipliklerinin kullanım alanları hakkında bilgiler vermek, Açık-Uç (OE) Friksiyon İplikçiliği ve eğirme sistemleri hakkında bilgi vermek, Hava Jetli ve Vorteks iplik eğirme teknolojisini tanıtmak ve makinaları hakkında teknik ve teknolojik bilgiler vermek, İplik Üretim Yöntem ve Makinaları ile ilgili teknik hesaplamaları
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Yok
Kaynaklar
1. O. Babaarslan, İplik Üretim Yöntem ve Makinaları Ders Notları, ÇÜ., Müh.Fak. Tekstil Müh.Bölümü, 2022, Adana
Notlar
1. Klein W., A Practical Guide to Ring Spinning, The Textile Institute, UK, (1987) 2. Lawrence C., Fundamentals of Spun Yarn Technology, CRC Press LLC, USA (2003) 3. Klein W., The Technology of Short Staple Spinning, The Textile Institute, UK (1990) 4. Lord Peter R.,Handbook of Yarn Prduction; Technology, Sciences and Economics, Woodhead Publishing Ltd., UK (2003) 5. Trommer G., Rotor Spinning, Deutscher Fachverlog GmbH, Germany (1995)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tekstil Teknolojisi - İplik Eğirme Teknikleri/Yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmayı ifade eder |
ÖÇ02 | Tekstil Mühendisliği problemleri tanımlama, formüle etme ve Çözüm becerisi kazanmayı açıklar |
ÖÇ03 | İplik Üretim Makinaları hakkında teknik bilgiye sahip olmayı ifade eder |
ÖÇ04 | Belirlenmiş bir hedefe ulaşabilmek için bir sistem ve/veya üretim süreci tanımlama ve/veya tasarlama becerisi kazanmayı tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş; iplik üretim bilgileri ve iplikçiliğin tarihi gelişim süreci | Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İplik Üretim Yöntem ve Makinalarnı sınıflandırma, tekstil liflerine mukavemet kazandırma yollarını anlatma ve eğirmede öncelikli lif özelliklerini belirleme | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ring İplik Eğirme Teknolojisine Giriş; eğirme prensibi, makinanın yapısı ve özellikleri, eğirme elemanları | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Ring İplik Eğirme Makinesinde temel eğirme elemanlarının teknik özellikleri ve eğirmeye olan etkisi | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Eğirme Geometrisi ve Kompakt İplik Eğirme Teknolojisi, Kompakt İplik Eğirme Sistemleri | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
6 | Ring ve Kompakt ipliklerin özellikleri ve bu sistemlerdeki teknolojik gelişmeler | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Açık-Uç (OE) Rotor iplik eğirme teknolojisine giriş; eğirme prensibi, makinenin yapısı ve teknik özellikleri | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rotor iplikçiliğinde proses adımları, temel eğirme elemanları ve eğirmeye olan etkisinin analizi | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | OE Rotor ipliklerinin yapı ve özellikleri, kullanım alanları ve ring iplikleri ile mukayese | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Açık-Uç Friksiyon iplikçiliğine giriş; eğirme prensibi ve gelişim süreci | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | OE Friksiyon iplik üretim sistem ve makine çeşitleri, temel eğirme elemanları ve özellikleri | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Hava Jetli ve Vorteks iplik üretim teknolojisi; eğirme prensibi, makinaları ve eğirme elemanları | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Diğer eğirme yöntem ve makinaları | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İplik üretim hesaplamaları ve konu tekrarı | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |