Genel Bilgi
Kod | MT561 |
Ad | Cebirsel Topolojiye Giriş |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ ARSLAN ÖZKURT |
Dersin Amacı / Hedefi
Topolojik uzayların cebirsel yöntemlerle sınıflandırılması
Dersin İçeriği
Topolojik uzaylar. Esas grup ve özellikleri. Örtü uzayları. Yüksek homotopi grupları. Singüler homoloji.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Yoktur
Kaynaklar
J. Rotman : Algebraic Topology
Notlar
W. Massey Algebraic Topology
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir topolojik uzayın esas grubunu tanımlar. |
ÖÇ02 | Homotopi , homotopi denk olmayı tanımlar. Homotopik olmanın bazı sonuçlarını bilir. |
ÖÇ03 | Yüksek homotopy gruplarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Küre vs gibi bazı uzayların homoloji gruplarını bilir. |
ÖÇ05 | Eilenberg-McLane Aksiyonmlarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğin özel bir alanında daha önce yapılmış olan araştırmaların sonuçlarını bilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahip olduğu uzmanlık alanındaki sonuçların matematiğin diğer alanları ile ilişkisini ayrıntıları ile bilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında edindiği bilgiler yardımıyla yeni matematiksel modeller kurar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğin her alanında temel düzeyde bilgi birikimine sahiptir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğin farklı alanlarında edindiği bilgileri birbirleriyle ilişkilerini en sade ve anlaşılır bir biçimde sunar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğin ifade edilmesinde ihtiyaç duyulan teknik donanımları etkin bir biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konuda orijinal problemler kurar ve değişik çözüm teknikleri sunar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konuda özgün ve nitelikli bilimsel çalışmalar yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut matematik kuramlarını analiz eder ve yeni kuramlar geliştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Matematiğin uzmanlık gerektiren alanlarındaki öğrenme-öğretme tekniklerini bilir ve bu teknikleri eğitim-öğretimin her aşamasında etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek ve yabancı paydaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapmış olduğu özgün çalışmaları paydaşlarının da yararlanması amacıyla bilimsel etik kurallar çerçevesinde sunar ve yayınlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu bilimsel ünvanın gerektirdiği etik kurallara bağlı kalır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dönüşümler arasında homotopi ve uzayların homotopi denk olması. Büzülebilir uzaylar. | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Esas grup tanımı ve bazı özellikleri | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Esas grubun funktor özellikleri. Homotopi ile ilişkisi. | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Örtü uzaylar. Örten Homotopi Özelliği | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Örtü uzaylarında ve esas gruplar arasındaki ilişki. | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Örtü uzayları ve homotopi grupları arasındaki ilişki. | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Afin uzay, standart ve Singüler simpleksler. Zincirler | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ödev Problemlerin çözümü | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Yüz operatörleri ve sınır operatörü. | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sİngüler zincir kompleksi ve özellikleri. | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Relatif homoloji grupları. Uzun tam dizi | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Homoloji grupları ve homoloji funktorları. | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Homotopi değişmezlik özelliği | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Kesme Özelliği. | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Eilenberg-McLane Aksiyomnları | Konu ile ilgili kısımların önceden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev Problemlerin çözümü | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev Problemlerin çözümü | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |