Genel Bilgi
Kod | SBUS424 |
Ad | Siyasal ve Toplumsal Teoride İnceleme Konuları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste demokrasi kuram ve pratiğine odaklanılacaktır. Ders, demokrasi ile ilgili ana temaları, sorunlar ve güncel tartışmaları inceleyecektir. Bu sorunlar içinde -halk- kimdir sorusu, çoğunluk yönetiminin sınırları, azınlıkların korunması, eşitlik ve özgürlük arasındaki karmaşık ilişki, özerklik ve özgürlük, demokrasi ve anayasacılık, demokrasi ve İslam arasındaki tartışmalar olacaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste demokrasi kuram ve pratiğine odaklanılacaktır. Ders, demokrasi ile ilgili ana temaları, sorunlar ve güncel tartışmaları inceleyecektir. Bu sorunlar içinde - halk- kimdir sorusu, çoğunluk yönetiminin sınırları, azınlıkların korunması, eşitlik ve özgürlük arasındaki karmaşık ilişki, özerklik ve özgürlük, demokrasi ve anayasacılık, demokrasi ve İslam arasındaki tartışmalar olacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Robert Dahl, Demokrasi ve Elerştirileri. Ankara: Yetkin, 1996.
Notlar
Seyla Benhabib. Ötekilerin Hakları: Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar, İstanbul: İletişim, 2006.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Demokrasi konusundaki güncel tartışmalara eleştirel bir yaklaşımla katılabilir |
ÖÇ02 | Mevcut demokrasi modellerinin avantaj ve dezavantajlarını tartışabilir |
ÖÇ03 | Demokrasi konusunu Türkiye bağlamında tartışabilir. |
ÖÇ04 | Mevcut demoratik modellerdeki sorunları küreselleşme bağlamında tartışabilir. |
ÖÇ05 | Mevcut demokrasi modellerindeki sorunları toplumsal cinsiyet bağlamında tartışabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Robert Dahl, Demokrasi ve Elerştirileri. Ankara: Yetkin, 1996. Seyla Benhabib. Ötekilerin Hakları: Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar, İstanbul: İletişim, 2006. L. Diamond ve M.F. Plattner, Demokrasinin Küresel Yükselişi, Ankara: Yetkin, 1995. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ulus-devlet ve Demokrasi | Anlatım ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Özgürlük, Eşitlik, Adalet ve Demokrasi | Anlatım ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Siyasi Katılım, Temsil ve Demokrasi | Anlatım ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Liberal demokrasi ve eleştirileri | Anlatım ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Müzakereci demokrasi | Anlatım ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Muhafazakarlık ve sağ ideolojiler | Anlatım ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İslam ve Demokrasi | Anlatım ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Küreselleşen Dünyada Demokrasiyi Yeniden Düşünmek | Anlatım ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Öğrenci Sunumları-1 | Öğrenci Sunumları | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Öğrenci Sunumları-2 | Öğrenci Sunumları | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | Öğrenci Sunumları-3 | Öğrenci Sunumları | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Öğrenci Sunumları-4 | Öğrenci Sunumları | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Değerlendirme | Soru-cevap ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 30 | 60 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |