ZO641 Bal Arısının Biyolojisi ve Davranış Özellikleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ZO641
Ad Bal Arısının Biyolojisi ve Davranış Özellikleri
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ULVİYE KUMOVA


Dersin Amacı / Hedefi

Bal arısı davranışlarının ve biyolojisinin yetiştiricilik sisteminde öğretilmesi. Bal arısının davranış özellikleri ile teorik ve uygulamaya yönelik bilgiyi alarak, bu bilgiyi arıcılık alanında kullanma ve aktarma becerisine sahip olmak.

Dersin İçeriği

Bal Arılarının Davranışının Biyolojik Temeli. Bal arısı taksonomisi, Sınıflandırma, Arı ırklarının coğrafi dağılımı, Irkların Davranışları Bal Arısının Anatomisi, iç ve dış yapısı, Sindirim kanalı, Kan, dolaşım organları ve ilgili dokular, Solunum Sistemi, Duyu ve Sinir Sistemi , Üreme Sistemi, bal arıları, feremonlar, Bal Arısı Kolonisi, Bal Arılarının Yaşam Öyküsü, Faaliyetleri ve Davranışları, Davranışları Etkileyen İç Faktörler, Dış Davranış Nedenleri, Bal Arılarında Hormonal ve Genetik Kontrol işbölümü, Öğrenme, yönelim, tat alma ve kokusu, Bal Arılarının Beslenmesi, Savunması, Üreme Davranışları, Bal Arılarının Kimyasal İletişimi, Bal Arılarının Dans Dili, dansların özellikleri ve koloni için önemi, Arı Feromonları, koloniye etkileri, veri işleme ve bireyler arası aktarım .

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu

Notlar

Matthews, R.W., Matthews, J. R. 1978. Insect Behavior. University of Georgia. A Wiley-Interscience Publication. John Wiley & Sons. New York. 507 pp. Frisch, K. V. 1967. The Dance Language and Orientation of Bees. 526 pp. Dadant, C. C. 1984. The Hive and The Honey Bee. Dadant and Sons. Hamilton. Illinois. 1-740 pp.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bal arısının biyolojisini öğrenir,
ÖÇ02 Bal arısının davranış özelliklerini ve davranışa etki eden faktörleri öğrenir,
ÖÇ03 Bal arısı ekolojisini öğrenir.
ÖÇ04 Arı davranışları konusundaki bilgi ve birikimini arıcılık alanında kullanmayı ve aktarmayı bilir,


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır 1
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bal Arısı Anatomisi, iç ve dış vücud yapıları, işlevleri. Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
2 Bal arılarında sindirim, dolaşım, solunum, sinir, üreme, salgı sistemleri ve işlevleri Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Koloniyi oluşturan bireyler, özellikleri ve koloni içi ve dışı görevleri Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
4 Bal arısı taksonomisi, Sınıflandırma, coğrafik arı ırkları ve özellikleri, ırklar arasında farklılaşmaya neden olan davranış karakterleri Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Bal arısında davranış özellikleri ve etki eden faktörler Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Bal arılarında iş bölümünün hormonal ve genetik kontrolü Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Bal arısının dans dili, dansların özellikleri ve koloni için önemi Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
8 Ara Sınav soruların hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bal arılarında öğrenme, çevreyi tanıma, koku ve tat alma özellikleri Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Bal arılarında beslenme davranışı Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Bal arılarında savunma davranışı Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Bal arılarında üreme ve çoğalma davranışları Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
13 Bal arılarında kimyasal haberleşme Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Bal arılarında görsel haberleşme Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
15 Arı feromonları ve koloni üzerinde etki mekanizmaları Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları soruların hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları soruların hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2023 03:54