Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | BMM405 |
| Ad | İş Sağlığı ve Güvenliği 1 |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersle, iş sağlığı ve güvenliğinin gerekliliğini ve önemini öğreterek; modern tekniklerle bu konularda iyileştirme çalışmalarının nasıl yapılacağını göstererek, konunun hukuksal ve etik boyutu hakkında gerekli bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Temel iş güvenliği kavramları/ İş güvenliğinin tarihçesi / İş sağlığı ve güvenliğinin genel prensipleri/ Risk tanımı ve risk değerlendirmesi/ İş hijyeni/ Meslek hastalıkları/ İş kazalarına ve işçi sağlığı sorunlarına karşı alınabilecek önlemler/ Ergonomi/Kişisel Koruyucu Donanımlar
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
notlar
Notlar
kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Güvenlik kültürü oluşturmaya çalışılır. |
| ÖÇ02 | İş hijyeninin önemini bilir Meslek hastalıklarının sebeplerini, etkilerini ve önleme/korunma yollarını öğrenir |
| ÖÇ03 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda temel kavramları öğrenir |
| ÖÇ04 | İş sağlığı ve güvenliği mevzuatı ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olur |
| ÖÇ05 | İş sağlığı ve güvenliğinin önemini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 4 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | 5 |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | 3 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | 4 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | 5 |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | 4 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş ve Güvenlik kültürü | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | a. İş sağlığı güvenliği kültürü | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | İş sağlığı ve güvenliği tanımı, tarihsel gelişimi ve önemi | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | İş sağlığı ve güvenliğinin genel prensipleri | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | İş kazaları ve meslek hastalıklarının tarihçesi, istatistiki bilgiler | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Çalışma ortamı gözetimi | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | İş hijyeni | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Sağlık gözetimi | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | a. Meslek hastalıkları, işle ilgili hastalıklar | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | b. Meslek hastalıkları, işle ilgili hastalıklar | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | c. Meslek hastalıkları, işle ilgili hastalıklar | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | d. Meslek hastalıkları, işle ilgili hastalıklar | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Psikososyal risk etmenleri | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Final sınavı | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 16 | a. Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||