Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | BMS403 |
| Ad | Tıbbi Görüntüleme Sistemleri |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MEHMET YÜKSEL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MEHMET YÜKSEL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tıbbi Görüntüleme Sistemlerinin Temel Özelliklerini ve Görüntüleme Yöntemlerini Öğrenmek
Dersin İçeriği
Tıbbi Görüntüleme Cihazları ve Özellikleri, Görüntü İşleme, X-Işını ve X-Işını Görüntüleme Yöntemleri: Radyografi, Floroskopi, Anjiyografi, Emisyon Tomografisi ve Görüntüleme: PET/BT, SPECT, Gama Kamera Görüntüleme, Ultrasonografik Görüntüleme, Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRG), Mikroskopi, Endoskopi, Optik Koherens Tomografi (OKT), Kızılötesi Görüntüleme
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Medical Imaging Systems: An Introductory Guide, Editors: Joachim Hornegger, Stefan Steidl, Vincent Christlein, Springer Open
Notlar
Ders sunumları, Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Görüntü işleme yöntemleri hakkında bilgi verir. |
| ÖÇ02 | Radyolojik görüntülemenin temel prensiplerini açıklar. |
| ÖÇ03 | X-ışını görüntüleme sistemlerini ve görüntüleme yöntemlerini özetler. |
| ÖÇ04 | Radyografi ve tomografi kavramlarını açıklar. |
| ÖÇ05 | Radyografi, floroskopi ve anjiyografi görüntüleme yöntemlerini anlatır. |
| ÖÇ06 | Emisyon tomografi sistemleri ve görüntüleme yöntemleri hakkında bilgi verir. |
| ÖÇ07 | Gama kamera görüntüleme sistemlerini açıklar. |
| ÖÇ08 | Ultrasonografi sistemlerini ve ultrasonografik görüntüleme yöntemlerini açıklar. |
| ÖÇ09 | Manyetik rezonans görüntüleme sistemleri ve MRG görüntüleme yöntemi hakkında bilgi verir. |
| ÖÇ10 | Mikroskopik ve endoskopik görüntüleme sistemlerini özetler. |
| ÖÇ11 | Optik koherens tomografi ve kızılötesi görüntüleme sistemleri hakkında bilgi verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 5 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | 1 |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 3 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | 4 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | 3 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | 3 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | 4 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | 4 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | 5 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | 4 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | 2 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | 4 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Tıbbi görüntüleme sistemleri, görüntüleme cihazları ve çalışma prensiplerine giriş | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Görüntü özellikleri ve görüntü işleme | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Radyolojik görüntülemede temel prensipler, radyasyon, radyasyon nicelikleri ve birimleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | X-Işınlarının üretimi, özellikleri ve X-ışını görüntüleme cihazları | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | X-ışını görüntüleme yöntemleri: radyografi, floroskopi, anjiyografi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Radyografi, dental radyografi, mamografi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Floroskopi, bilgisayarlı tomografi (BT), anjiyografi | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Emisyon tomografi sistemleri ve görüntüleme, çift oluşumu | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Pozitron emisyon tomografisi/bilgisayarlı tomografi (PET/BT), tek foton emisyon tomografisi/bilgisayarlı tomografi (SPECT/BT) | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Gama ışınları, gama kamera görüntüleme sistemleri ve özellikleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Ses dalgaları, ultrasonografik görüntüleme sistemleri ve özellikleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Ultrasonografi, elastografi, Doppler görüntüleme | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Manyetik rezonans görüntüleme (MRG) sistemleri ve özellikleri, elektromanyetik spektrum | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Işık ve özellikleri, mikroskopi, endoskopi, optik koherens tomografi (OKT), kızılötesi görüntüleme | Ders kaynaklarından ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 12 | 12 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||