Genel Bilgi
Kod | BMM0077 |
Ad | Yarıiletken Cihaz Fiziği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA İSTANBULLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yarıiletken devre elemanlarının çalışması sırasında iç yapısında meydana gelen olayların fiziksel temellerinin öğrenilmesidir
Dersin İçeriği
Katıların kristal yapısı, Kuantum mekaniğine giriş, Katıların kuantum teorisine giriş, Enerji bant teorisi, Elektriksel iletim teorisi, Rejenerasyon-rekombinasyon olayı, PN eklem diyot, Metal-yarıiletken kontaklar, MOS transistör
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Donald A. Neamen, "Semiconductor Physics and Devices, Basic Principles", McGrawHill, 4th Ed.
Notlar
J. P. Colinge, C.A. Colinge, "Physics of Semiconductor Devices", Springer. Simon M. Sze, Kwok K. Ng, "Physics of Semiconductor Devices ", Wiley.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Katıların kristal yapısını öğrenir |
ÖÇ02 | Bohr atom modelini anlar |
ÖÇ03 | Dalga-parçacık ikilisini tanımlar |
ÖÇ04 | Heisenberg belirsizlik prensibini anlar |
ÖÇ05 | Schrödinger dalga denklemini elde eder |
ÖÇ06 | Kuantum mekaniği ile analiz yapar |
ÖÇ07 | Dengedeki yarıiletkenleri analiz eder |
ÖÇ08 | Taşıyıcı iletimini anlar |
ÖÇ09 | PN eklem diyotu tanımlar |
ÖÇ10 | MOSFET elemanını tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözüme ulaştırabilme. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme. | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme, deney tasarlama, yapma ve sonuçları yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını geliştirme | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ile birlikte bilimsel çalışmalar yapma. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Katıların kristal yapısı | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bohr atom modeli, elektromanyetik spektrum | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Fotoelektrik olay, kara gövde ışıması, Compton deneyi, Dalga-parçacık ikililiği, Belirsizlik prensibi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Schrodinger dalga denklemi ve fiziksel anlamı | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Schrödinger dalga denkleminin uygulamaları | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Enerji bant teorisi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Katılarda elektriksel iletim mekanizması | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dengede yarıiletkenler | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Taşıyıcı iletimi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | PN Eklemi | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | PN eklem diyot | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Metal-yarıiletken ve yarıiletken heteroeklemler | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | MOS transistörün temelleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İki kutuplu transistör | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |