Genel Bilgi
Kod | BMM029 |
Ad | Biyokimyasal Hesaplamalar |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. DİLEK SÖNMEZER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel matematik kullanarak biyolojik moleküllerin özelliklerini ve davranışlarını anlamak
Dersin İçeriği
Asit baz kimyası, kan tanponları, biyolojik moleküller enzimler ile ilgili sayısal problemlerin çözümü, biyokimyasal enerjetikler, spektrofotometri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Lawrence A. Kaplan, Amadeo J. Pesce Teory Analysis Correlations Clinical Chemistry. Mosby ELSEVIER, Indiana, 2010.
Notlar
1. Carl A. Burtis, Edward R. Ashwood. Tietz Klinik kimyada temel ilkeler. Çeviri editörü Prof Dr Diler Aslan Palme yayıncılık, Ankara, 2005. 2. K. Moorthy, Fundamentals of Biochemical Calculations. 2nd Edn. CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, FL. 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çözeltilerin özelliklerini kavrar. |
ÖÇ02 | Çözünme olayını ve çözünürlüğe etki eden faktörleri öğrenir. |
ÖÇ03 | Konsantrasyon birimleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Denge sabitini kavrayarak çözeltide bulunan iyon konsatrasyonlarını hesaplamayı kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözüme ulaştırabilme. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme, deney tasarlama, yapma ve sonuçları yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını geliştirme | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ile birlikte bilimsel çalışmalar yapma. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çözünme-Çözünürlük: İyonik ve kovalent (polar-apolar)karakterli maddelerin çözünmesi. | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
2 | Çözünürlüğe etki eden faktörler; sıcaklık, basınç, çözücü türü.Ekzotermik ve endotermik çözünme. | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
3 | Konsantrasyon Birimleri 1: % konsantrasyonlar, Molarite- osmolarite ve molalite-ozmolalite; izotonik, hipotonik ve hipertonik çözeltiler. | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
4 | Konsantrasyon Birimleri 2: Normalite, eşdeğer gram ve iyonik kuvvet hesaplamaları | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
5 | Kimyasal reaksiyonlar ve denge, denge sabiti ve reaksiyon hızları | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
6 | Asitler ve Bazlar: Asit baz tarifi, kuvvetli ve zayıf asitler-bazlar; asit ve bazların kimyasal özellikleri | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
7 | Tamponlar | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | İlgili konunun okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Seyreltme | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
10 | Suyun iyonlaşması:Suya ait Kd ve Ksu, suyun H+ ve OH- iyonu konsantrasyonlarının hesaplanması | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
11 | Kuvvetli ve zayıf asit-bazlarda H+ ve OH- konsantrasyonunun hesaplanması, iyonlaşma derecesi | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
12 | pH ve pOH: Suyun pH ve pOH değeri, pH cetveli (ölçütü); Kuvvetli ve zayıf asit-bazlara ait pH ve pOH hesaplamaları | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
13 | Nötralleşme Reaksiyonları: Asit baz karışımlarında pH ve pOH hesaplamaları, titrasyon eğrileri | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
14 | Amino asitlerein iyonlaşmaları, izoelektrik nokta hesaplamaları | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
15 | Hidroliz ve tuzlar: Zayıf asitler ve bazlar için Ka ve Kb sabitleri arasındaki ilişkisi | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı ve anlatımı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı ve anlatımı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,64 | ||
AKTS | 6 AKTS |