Genel Bilgi
Kod | UİY701 |
Ad | Uluslararası İlişkiler Teorileri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrenciyi Uluslarası İlişkiler disiplinindeki temel kuramlar, kavramsal ve kuramsal tartışmalar hakkında bilgilendirmeyi ve öğrencilere eleştirel düşünme becerisini kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu derste Uluslararası İlişkiler (Uİ) disiplininde geliştirilen temel kavramlar, benimsenen kuramlar ve yöntem tartışmaları incelenecektir. Derste Realizm, Neo-Realizm, Liberalizm, Neo-Liberal Kurumsalcılık gibi anayol kuramlarının yanı sıra 1990lardan itibaren anayol kuramlarını eleştiren İnşacılık, Eleştirel Kuram, Postmodern ve Feminist Uİ kuramları gibi alternatif teoriler detaylı bir biçimde ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ramazan Gözen (der.), Uluslararası İlişkiler Teorileri
Notlar
Kenneth Waltz, Uluslararası Politika Teorisi. Ankara: Phoenix; Alexander Wendt, Uluslararası Siyasetin Sosyal Teorisi, İstanbul: Küre Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uluslarası ilişkilerdeki geleneksel teorileri tanımlar ve tartışır. |
ÖÇ02 | Uluslararası İlişkiler disiplinindeki eleştirel kuramları tanımlar ve tartışır. |
ÖÇ03 | Uluslararası İlişkiler disiplinindeki geleneksel ve alternatif yöntemleri açıklar ve tartışır. |
ÖÇ04 | Uluslararası İlişkiler kuramlarının evrenselliğini tartışır. |
ÖÇ05 | Uluslararası İlişkiler disiplinindeki temel tartışmaları ve konuları tanımlar ve tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanındaki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırdığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Akademik bir Disiplin olarak Uluslararası İlişkiler | F. Yalvaç, Uluslararası İlişkilerde Teori Kavramı ve Temel Teorik Tartışmalar, Gözen (der.), Uluslararası İlişkiler Teorileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Uİ'de Ana Tartışmalar ve Teoriler | S. Hoffman, An American Social Science: International Relations (1977); S. Smith, The Self-Images of a Discipline (1995) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Realizm | T. Hobbes, Of the Natural Condition of Mankind in Viotti and Kauppi; Hans J. Morgenthau, Six Principles of Political Realism in Williams, Goldstein and Shafritz (eds); P. Wilson, The Myth of the First Great Debate, RIS 24 (1998): 1-15. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yapısal Realizm/Neo-Realizm | K. Waltz, Reductionist and Systemic Theories in Neorealism and Its Critics, 1986; K. Waltz, The Origins of War in Neorealist Theory in Williams, Goldstein and Shafritz (eds); K. Waltz, Structural Realism after the Cold War,International Security 25, 1. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Liberalizm | M. Doyle, Kant s Perpetual Peace: Liberal Internationalism in Williams, Goldstein and Shafritz (eds); W. Wilson, The Fourteen Points, Williams, Goldstein and Shafritz; R.Keohane and J.Nye, Realism and Complex Interdependence, in Viotti and Kauppi. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Neo-Liberalizm | J. Mearsheimer, The False Promise of International Institutions, International Security, 19, 3; Keohane and L. Martin, The Promise of Institutionalist Theory, International Security (1995); J. Mearsheimer, A Realist Reply, International Security (1995). | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İngiliz Okulu | Hedley Bull, The Nature of Order in World Politics (Part 1), The Anarchical Society; Barry Buzan, The English School: an Underexploited Resource in IR, RIS 27 (2001) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | N/A | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | İnşacılık | A. Wendt, Anarchy is What States Make of it, IO (1992); T. Hopf, The Promise of Constructivism in International Relations Theory, International Security (1998); M. Finnemore and K. Sikkink, International Norm Dynamics and Political Change, IO (1998). | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Uİ'de Marksizm | I. Wallerstein, Patterns and Perspectives of the Capitalist World-Economy in Viotti and Kauppi; R. Cox, Social Forces, States and World Orders: Beyond International Relations Theory, Keohane (ed). Neorealism and Its Critics, pp. 204-254. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Eleştirel Teori | M. Hoffman, Critical Theory and the Inter-Paradigm Debate, Millennium (1987); N. Rengger, Going Critical: A Response to Hoffman, and Hoffman s response, Conversations on Critical International Relations Theory, Millennium 17, 1. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Uİ'de Postmodernizm | C. Brown, Turtles all the way down: Antifoundationalism, Critical Theory and International Relations, Millennium (1994); S. Smith, Epistemology, Postmodernism and International Relations Theory, Journal of Peace Research (1997). | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Feminist Uİ Teorisi | A. Tickner, Hans Morgenthau s Principles of Political Realism; M. Zalewski, Feminist Theory and IR; Keohane, IR Theory: Contributions of a Feminist Standpoint, Millennium (1989); C. Weber, Good Girls, Little Girls and Bad Girls, Millennium (1994) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Küreselleşen Dünyada Batı-Dışı Uİ Teorileri | S Smith, The US and the Discipline of IR, International Studies Review (2002); P Bilgin, Thinking Past Western IR, TWQ (2008); A Acharya and B Buzan, Why is there no non-Western IR theory (2007) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Liberal Uluslararası Düzenin Sonu mu | A Acharya, After Liberal Hegemony, Ethics International Affairs, (Fall 2017); Roundtable: Rising Powers and the International Order, Ethics International Affairs, (Spring 2018). | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | N/A | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | N/A | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |