Genel Bilgi
Kod | EFMZ112 |
Ad | Eğitim Psikolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. METEHAN ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ahmet TOGAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Psikoloji ve eğitim psikolojisinin tanımını, çalışma alanlarını, gelişimle ilgili temel kavramları, gelişimin ilkelerini, gelişim kuramlarını, gelişimin farklı alanlarını (fiziksel bilişsel duygusal...), öğrenme ve öğretimle ilgili farklı kuramları ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri kavrayabilme.
Dersin İçeriği
Eğitim ve psikoloji ilişkisi, eğitim psikolojisinin tanımı ve işlevi, öğrenme ve gelişim psikolojisindeki temel kavramlar, gelişim alanları, öğrenme teorileri, bu teorilerin öğretme sürecine etkisi, etkili öğrenme faktörleri ve bunların sınıftaki öğrenme sürecine etkisi
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Ergin, H. ve Yıldız, A. (2010) Gelişim Psikolojisi, Ankara, Nobel Yayın. Yeşilyaprak B. (2007) Eğitim Psikolojisi. Ankara: PegemA. Kaya, A. (2007) Eğitim Psikolojisi. Ankara: PegemA Yıldırım, İ. (2008) Eğitim Psikolojisi, Anı yayıncılık. Senemoğlu, Nuray (1997). Gelim ve Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık Ulusoy A. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Ankara. Anı Yayıncılık.
Notlar
Eğitim psikolojisi ile ilgili internet siteleri ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitim psikolojisi ile ilgili temel kavramların ilişkilerini söyler. |
ÖÇ02 | Yetişkinliğe kadar olan gelişim dönemlerindeki fiziksel, zihinsel, duygusal ve ahlak gelişiminin nasıl gerçekleştiğini açıklar. |
ÖÇ03 | Yaşla birlikte farklı gelişim alanlarında görülen değişimleri örnekler vererek açıklar |
ÖÇ04 | Gelişim alanlarının birbirini nasıl etkilediğini açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenmenin ne olduğunu tanımlar. |
ÖÇ06 | Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar. |
ÖÇ07 | Klasik ve edimsel koşullanmanın ilkelerini bu iki öğrenme türünü birbiri ile karşılaştırarak açıklar. |
ÖÇ08 | Gözleyerek öğrenme ilkelerinin sınıf ortamında nasıl kullanılabileceğini söyler |
ÖÇ09 | Bilgi İşleme Kuramında yer alan bilişsel süreçleri açıklar. |
ÖÇ10 | Yapılandırmacı Öğrenme Kuramının eğitim-öğretim sistemindeki önemini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eğitim psikolojisinin kapsamı | Ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Gelişim psikolojisiyle ilgili temel kavramlar | Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Fiziksel gelişim | Fiziksel gelişim ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sınıfta tartışma için bazı örnekler getirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Bilişsel gelişim | Bilişsel gelişim ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sınıfta tartışma için bazı örnekler getirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kişilik gelişimi | Kişilik gelişimi ile ilgili önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Ahlak gelişimi | Ahlak gelişimi ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sınıfta tartışma için bazı örnekler getirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Öğrenme psikolojisiyle ilgili temel kavramlar | Öğrenme psikolojisiyle ile ilgili önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Öğrenmeyi etkileyen etmenler ve öğrenme modellerine giriş | öğrenme modellerine giriş ile ilgili önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Klasik koşullanma | Klasik koşullanma ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve klasik koşullanma ile ilgili 5 öğrenme örneği hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Edimsel Koşullanma | Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve edimsel koşullanma ile ilgili 5 öğrenme örneği hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Sosyal öğrenme kuramı | Konu ile ilgili önerilen kaynakları okuma ve sosyal öğrenme ile ilgili 5 öğrenme örneği hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Gestalt kuramı | Gestalt kuramı ile ilgili önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Bilgiyi işleme kuramı | Bilgiyi işleme kuramı ile ilgili önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yapılandırmacılık | Yapılandırmacılık ile ilgili önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 107 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,28 | ||
AKTS | 4 AKTS |