Genel Bilgi
Kod | EBE601 |
Ad | Normal Gebelik ve Doğum (Z) |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, annenin, fetüsün ve yeni doğanın gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde fiziksel, psikososyal sağlıklarının korunması ve geliştirilmesine yönelik gerekli olan ebelik bilgi ve becerileri kazandırmak ve bu konulara yönelik yenilikleri ve güncel yaklaşımları takip etmeyi sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Ebelik bakım modelleri, prenatal, natal ve postnatal dönemde ebenin güncel rol ve sorumlulukları, gebelik ve doğum süreci yönetiminde güncel yaklaşımlar, klinik rehberler
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Ebelik ve Kadın Sağlığı - Klinik Uygulama Rehberleri. Yazar(lar): Nell L. Tharpe, Cindy L. Farley, Robin G. Jordan Çeviri Editörü: Doç. Dr. Dilek Bilgiç, Prof. Dr. Şule Gökyıldız Sürücü, Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, Akademisyen Kitabevi, Adana, 2022. Gabbe Obstetri: Normal ve Sorunlu Gebelikler. Steven G. Gabbe, MD (eds.).2019.
Notlar
Ulusal ve uluslararası sürekli dergiler Ulusal ve uluslararası meslek örgütleri yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Normal gebelik sürecindeki anne ve fetüsün fizyolojisini açıklayabilme |
ÖÇ02 | Gebeliğe psikososyal adaptasyonu açıklar. |
ÖÇ03 | Prenatal dönemde gebenin ihtiyaç duyduğu kanıta dayalı bakım ve uygulamaları sağlar. |
ÖÇ04 | Güvenli annelik programları kapsamında ebenin rolünü açıklar. |
ÖÇ05 | Alanına özgü güncel literatürü takip eder. |
ÖÇ06 | Doğum yönetiminde güncel ve kanıta dayalı yaklaşımları uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gebeliğin fizyolojisi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Gebeliğe psikososyal adaptasyon | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Prenatal dönemde kanıta dayalı bakım ve uygulamalar | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Doğum Öncesi tarama ve izlemlerde ebenin rolü | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ebelik bakım modelleri | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gebelikte kadın merkezli bakım modeli | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sürekli ebelik bakım modeli | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Spiritüel bakım modeli | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Transkültürel bakım modeli | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İntrapartum bakımda güncel uygulamalar | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İntrapartum bakım rehberleri | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Perinatal ve postnatal ruh sağlığını korumak ve sürdürmek | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Doğumda Kadın Merkezli Süreç Yönetimi (Evrelere göre yönetim) | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Doğumda Kadın Merkezli süreç yönetimi (risklere göre yönetim) | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |