Genel Bilgi
Kod | SOSS201 |
Ad | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihsel Kanıt, Yerel ve Sözlü Tarih |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı yeni dönem tarih yazımında kullanılan sözlü ve yerel tarihin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve kullanımına yönelik çeşitli uygulamalar yapmaktır. Böylece öğrencilerin çevreye iliskin farkindaliklarin oluşması sağlanarak bir sosyal bilgiler ogretmeni olarak etkili bir öğrenme ortamına bu tur uygulamaların nasıl dahil edilebilecegi hakkında bilgiler edinmesi sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Sosyal Bilgiler öğretiminde kanıt kullanımı, kanıt olarak kullanılabilecek unsurlar, sözlü tarih, sözlü tarihin gelişimi, kullanım amaçlarına göre sözlü tarih, sözlü tarih uygulamaları, yerel tarih, yerel tarihin gelişimi, yerel tarihle ilgili uygulamalar. Bu derste, konunun içeriğine, göre öğrencilere temel bilgiler verilecek ve öğrencilere kanıt kullanımı, yerel ve sozlu tarih uygulamaları yaptırılarak sosyal bilgiler dersinde nasıl kullanilacagi tartisilacaktir. .
Dersin Ön Koşulu
Derse ön koşul gerekmemektedir.
Kaynaklar
Kimlik Belirleyen Derslerde Kanıt Temelli Öğrenme Editör: Yücel KABAPINAR
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kanıt temelli öğrenmenin tanımını, kapsamını ve kanıt temelli öğrenme yaklaşımlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Sosyal bilgiler öğretim programında ve ders kitaplarında kanıt temelli öğretime yönelik kullanılabilecek materyallere örnekler verir. |
ÖÇ03 | Kanıt temelli öğrenme yaklaşımlarını kullanarak sosyal bilgiler dersine yönelik ders planı hazırlar. |
ÖÇ04 | Sözlü tarihin tanımını, kapsamını ve Sosyal bilgiler öğretimi ile ilişkisini açıklar. |
ÖÇ05 | Sözlü tarihin uygulama alanlarına dünyadan ve Türkiye'den örnekler verir. |
ÖÇ06 | Sosyal bilgiler öğretim programından hareketle ders planı olarak kullanılabilecek bir sözlü tarih çalışması hazırlar. |
ÖÇ07 | Yerel tarihin tanımını, kapsamını ve Sosyal bilgiler öğretimi ile ilişkisini açıklar. |
ÖÇ08 | Yerel tarihin uygulama alanlarına dünyadan ve Türkiye'den örnekler verir. |
ÖÇ09 | Kullanım amaçlarına göre yerel tarih araştırmalarının çeşitliliğini değerlendirir. |
ÖÇ10 | Sosyal bilgiler öğretim programından hareketle ders planı olarak kullanılabilecek bir yerel tarih çalışması hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kanıt temelli öğrenmenin tanımı ve kapsamı | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sosyal bilgiler öğretim programında kanıt temelli öğretim ve yansımaları | Sosyal bilgiler öğretim programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sosyal bilgiler ders kitaplarında kanıt temelli öğretim ve yansımaları | Sosyal bilgiler ders kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kanıt temelli öğrenmeye yönelik etkinlik örneğinin sınıfta uygulanması | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Üstün zekalı ve yetenekli öğrenciler ve diğer öğrenciler için kanıt temelli sosyal bilgiler öğretimi | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kanıt temelli sosyal bilgiler öğretiminde internet kaynaklarınının kullanılması, yararlılık ve sınırlılıkları | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sözlü tarihin tanımı ve kapsamı | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | tüm kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sözlü tarihin Sosyal bilgiler öğretimi ile ilişkisi, sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarındaki yeri ve önemi | Sosyal bilgiler öğretim programının ve ders kitabının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sözlü tarihin uygulanmasına yönelik dünyadan ve Türkiye'den uygulama örneklerinin incelenmesi | İlgili internet sitelerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sözlü tarih çalışmalarının planlanması, bu çalışmalara yönelik planlamaların yapılması (sözlü tarih yapılacak konuların belirlenmesi, literatür taramasının yapılması, görüşülecek kişilerin belirlenmesi,çalışma kağıdının hazırlanması, soru havuzunun oluşturulması...vb) | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yerel tarihin tanımı ve kapsamı | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yerel tarihin Sosyal bilgiler öğretimi ile ilişkisi, sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarındaki yeri ve önemi | Sosyal bilgiler öğretim programının ve ders kitabının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kullanım amaçlarına göre yerel tarih araştırmaları ve uygulama örnekleri | ilgili internet sitelerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yerel tarih çalışmalarının planlanması (yerel tarih uygulaması yapılacak konuların belirlenmes, literatür taramasının yapılması, ilgili konunun kapsamına giren gazete, dergi gibi arşiv malzemelerinin belirlenmesi, değerlendirme kağıdının hazırlanması...vb) | Plan değerlendirme formunun hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tüm kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tüm kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |