Genel Bilgi
Kod | SOSZ204 |
Ad | Bilim, Teknoloji ve Toplum |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ANDAÇ ÇUHADAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ANDAÇ ÇUHADAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; bilimin ve teknolojinin toplum üzerindeki etkisini değerlendirmek için gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste bilim tarihi, geçmişte ve günümüzde bilim ve teknoloji ilişkisi, bilim ve teknolojinin topluma ve toplumsal değişime etkileri incelenir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Cemal Yıldırım; Bilim Tarihi. Ayrıca "Çocuk Edebiyatına dair, sosyal bilgileri ilgilendiren, teknolojiyi ve gezegenin geleceğini ilgilendiren, ufuk açıcı, muhakeme gücünü güçlendiren edebi eserler önerilmektedir.
Notlar
Cemal Yıldırım; Bilim Tarihi. Ayrıca "Çocuk Edebiyatına dair, sosyal bilgileri ilgilendiren, teknolojiyi ve gezegenin geleceğini ilgilendiren, ufuk açıcı, muhakeme gücünü güçlendiren edebi eserler önerilmektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyada bilim ve teknoloji gelişimini çağlar boyunca sosyal değişim bağlamında açıklar. |
ÖÇ02 | Bilim ve teknoloji ilişkisini açıklar |
ÖÇ03 | Alanlarında öncü dünya ve Türk bilim insanlarını öğrenir ve sıralar |
ÖÇ04 | Türkiyenin bilim ve teknolojide izlemesi gereken yolları yorumlar |
ÖÇ05 | Bilim alanlarındaki değişimi kavrar, bazı bilim alanlarındaki gelişimi insan yaşamına etkileri bağlamında yorumlar |
ÖÇ06 | Bilimsel bilginin nasıl üretildiğini kavrar. |
ÖÇ07 | Dijitalleşmenin insan ve toplum hayatına etkilerini değerlendirir. |
ÖÇ08 | Bilimsel etik konusunu kavrar ve tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgi, bilim, bilgi toplumu, teknoloji ve sosyal değişim terimleri üzerinde söyleşi. | Öğrencinin konuyla ilgili bilgi ve deneyimleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilim ve bilimsel yöntem | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Bilim ve bilimsel yöntem konusuna devam edilecek | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bilim ve Teknoloji Tarihi. İlkçağlarda bilim ve teknoloji ve sosyal Değişme | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | İlkçağın önemli bilim insanları, filozoflar | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Bilim ve Teknoloji Tarihi: Ortaçağ'da bilim, teknoloji ve toplumsal değişme. | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ortaçağ İslam Uygarlığı'nın önemli bilim insanları, filozoflar. | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Rönesans döneminde bilimsel-teknolojik gelişmeler ve toplumun dönüşmeye başlaması | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yeniçağ'da bilimsel ve teknolojik değişimler | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sanayi devrimini hazırlayan bilim insanları | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yirminci yüzyılda bilim ve teknolojinin gelişimi | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Digital çağın kapısını açan buluşlar. Gen teknolojisi gibi çağdaş bilimsel gelişmelerin yaşama etkisi | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Uzay ve havacılık çalışmaları | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Türk Patent Enstitüsü, telif ve patent hakları | ilgili okumalar önerilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |