Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| FELSEFE GRUBU ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | FELZ109 |
| Ad | Klasik Mantık |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Ömer KIZILTAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Arş. Gör. Dr. Ömer KIZILTAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Klasik mantığın temel kavramlarını ve ilkelerini öğrenciye kazandırmak
Dersin İçeriği
Doğru ve sistemli düşünmenin yöntem ve ilkeleri; mantık, felsefe ve bilim ilişkisi, klasik mantık ve modern mantık ayrımı; mantığın temel kavramları; kavram-terim, kavram çeşitleri, kavramlar arası ilişkiler, içlem-kaplam, kıyas, kıyas çeşitleri, tanım, tanımlanamazlar, önerme, önerme çeşitleri, önermeler arası ilişkiler, döndürme, beş tümel gibi konulardan oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Özlem, D. (2019). Mantık. İstanbul: Notos. Çüçen, A. K. (2020). Mantık. (12.b.). Bursa: Sentez
Notlar
Öner, N. (2021). Klasik Mantık. İstanbul: Divan.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Mantığın problem alanını tanır |
| ÖÇ02 | Mantığın yaşamdaki rolünü kavrar. |
| ÖÇ03 | Akıl yürütme biçimlerini öğrenir |
| ÖÇ04 | Mantık ilkelerinin önemini değerlendirir. |
| ÖÇ05 | Tanım ve tanım çeşitlerini farklı alanlardan örneklerle edinir. |
| ÖÇ06 | Kavram ve terimin düşünmedeki rolünü kavrar. |
| ÖÇ07 | 'Nelik', 'gerçeklik', 'kimlik'i açıklar. |
| ÖÇ08 | İçlem ve kaplamı ayırt eder |
| ÖÇ09 | Tümevarımla tümdengelimli çıkarım formlarını kıyas edebilir. |
| ÖÇ10 | Doğrudan ve dolaylı çıkarımları ayırt eder. |
| ÖÇ11 | 'Beş tümel'i tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları fark eder | 5 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 5 |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 2 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | 2 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 1 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | 5 |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | 1 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili konularda bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisini kullanır | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri meslektaşları ile etkileşim içerisinde takip eder | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 4 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Mantık nedir. Mantık teriminin tarihsel gelişimi | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Akıl yürütme türleri ve aklın ilkeleri (Mantık ilkeleri) | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Kavram ve terim | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Kavram çeşitleri ve kavramlar arası ilişkiler | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Nelik, Kimlik, Gerçeklik, İçlem, Kaplam | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Beş tümel (Cins, tür, ayrıklık, özgülük, ilinti) | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Kategoriler | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Tanım, Bölme, Sınıflama | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Önermenin yapısı, önerme çeşitleri | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 11 | Önermeler arası ilişkiler | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Dört standart form basit (kategorik) önerme | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 13 | Çıkarım mantığı ve türleri | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 14 | Kategorik çıkarımlar (Kıyas) ve kıyas yapısı, kıyas kuralları | Önerilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 15 | Genel değerlendirme | Tüm konuların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||