Genel Bilgi
Kod | FELZ405 |
Ad | Sosyal ve Kültürel Değişme |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CAHİT ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyolojik açıdan değişme kavramının tanımı verildikten sonra kültürleme, kültürlenme, kültürleşme, zorla kültürleme, asimilasyon ve sosyo-kültürel bütünleşme gibi sosyo-kültürel değişmeye ilişkin temel kavramlar üzerinde durularak, söz konusu değişimin oluşum aşamaları hakkında bilgi verilmektedir. Ayrıca, klasik ve modern kuramların değişme olgusuna bakış açıları irdelenmektedir.
Dersin İçeriği
Sosyolojik açıdan değişme kavramının tanımı verildikten sonra kültürleme, kültürlenme, kültürleşme, zorla kültürleme, asimilasyon ve sosyo-kültürel bütünleşme gibi sosyo-kültürel değişmeye ilişkin temel kavramlar üzerinde durularak, söz konusu değişimin oluşum aşamaları hakkında bilgi verilmektedir. Ayrıca, klasik ve modern kuramların değişme olgusuna bakış açıları irdelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Abrahamson, Mark, 1990, İşlevselcilik, Çev. Nilgün Çelebi, Konya. Sebat Ofset. Appelbaum, R.P., 1987. Toplumsal Değişim Kuramları, Ankara. İş Bankası. Güvenç, Bozkurt, 1976. Sosyal ve Kültürel Değişme. Ankara. Hacettepe. Kongar, Emre, 1981, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul. Remzi Kitabevi. Smith, Antony D., 1988, Toplumsal Değişme Anlayışı, Çev. Ü. Oskay, İzmir. Ege Üniversitesi. Tezcan, Mahmut. 1984, Sosyal ve Kültürel değişme, Ankara. A.Ü. Yayınları.
Notlar
Türkdoğan, Orhan, 1988, Değişme-Kültür ve Sosyal Çözülme, İstanbul. Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir. |
ÖÇ02 | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
ÖÇ03 | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
ÖÇ04 | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
ÖÇ05 | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
ÖÇ06 | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
ÖÇ07 | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
ÖÇ08 | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
ÖÇ09 | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
ÖÇ10 | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
ÖÇ11 | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
ÖÇ12 | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
ÖÇ13 | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
ÖÇ14 | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
ÖÇ15 | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları fark eder | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili konularda bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisini kullanır | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri meslektaşları ile etkileşim içerisinde takip eder | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal Değişme dersine giriş | Hazırbulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sosyal değişmenin doğası, sosyal değişme göstergeleri, kültürel değişmeden farklı olarak sosyal değişme, sosyal değişmenin kaçınılmazlığı | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Evrimci kuramlar, Çatışmacı kuramlar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yapısal-Fonksiyonalist kuramlar, Sosyal-Psikolojik Kuramlar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Evrim, Yayılma, Kültürlenme ve Devrim, Basit toplumlardan kompleks toplumlara, Değişmenin doğrusal kuramları, değişmenin döngüsel kuramları, Merkez-Periferi modelleri. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Modernleşme ve Endüstrileşme, Kentleşme, Bürokratikleşme. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Aile, Nüfusu, Tabakalaşma, Sosyal Refah | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Güç İlişkileri, Eğitim, Ekonomi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Teknolojik, İdeolojik, Politik | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sosyal Değişme Süreçleri ve Reaksiyonlar, Faktörler ve Şartlar, Engeller ve Zorluklar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yeni Söylemler, Küreselleşme, Yeni Dünya Düzeni ve Risk Toplumu vs. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Değişmenin değerlendirilmesi, Sosyal Göstergeler, | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Değişmenin değerlendirilmesi, Politik Göstergeler, | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |