PDRZ112 Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRZ112
Ad Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, öğrencilerin psikolojik danışma ve rehberlik alanını, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini, psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki hizmet türlerini tanımalarını, psikolojik danışma ve rehberlikle ilgili temel kavramları öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriğinde, psikolojik danışma ve rehberlikte temel kavramlar, rehberliğin anlamı, rehberliğin amacı, rehberlik ilkeleri, rehberlik ve eğitim, rehberlik ve diğer alanlar, rehberlik ve psikolojik danışmanın gelişimi, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri; psikolojik danışma ve rehberlikte hizmet türleri, eğitsel rehberlik, mesleki rehberlik, bireysel ve grupla psikolojik danışma, psikolojik danışma ve rehberlik teknikleri, psikolojik danışmanların rol ve işlevleri, psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarıyla ilgili yasal düzenlemeler psikolojik danışma ve rehberliğin sorunları bulunmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kuzgun, Y. (2014). Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Ankara Pegem Akademi. Can, G. (2021). Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Ankara: Pegem Akademi. Yeşilyaprak, B. (2018). Eğitimde Rehberlik, Ankara: Pegem Yayınları.

Notlar

Yeşilyaprak, B. (2018). Eğitimde Rehberlik, Ankara: Pegem Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojik danışma ve rehberlikte temel kavramları kavrar.
ÖÇ02 Rehberliğin anlamı, rehberliğin amacı ve rehberlik ilkelerini bilir.
ÖÇ03 Rehberlik ve eğitim arasındaki farkı bilir.
ÖÇ04 Rehberlik ve diğer alanlar arasındaki ilişkileri bilir.
ÖÇ05 Rehberlik ve psikolojik danışmanın gelişimini açıklar.
ÖÇ06 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini tanımlar.
ÖÇ07 Psikolojik danışma ve rehberlikte hizmet türlerini bilir.
ÖÇ08 Eğitsel, mesleki ve kişisel rehberlik hizmetlerini ifade eder.
ÖÇ09 Psikolojik danışma yaklaşımlarının özelliklerini bilir.
ÖÇ10 Psikolojik danışma, psikolojik danışma ve rehberlik tekniklerini kavrar.
ÖÇ11 Bireysel ve grupla psikolojik danışmanın özelliklerini bilir.
ÖÇ12 Psikolojik danışmanların rol ve işlevlerini bilir.
ÖÇ13 Psikolojik danışma ve rehberlikle ilgili yasal düzenlemeleri ifade eder.
ÖÇ14 Psikolojik danışma ve rehberliğin sorunlarının farkında olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Psikolojik danışma tanımı ve sınıflandırılması Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Psikolojik danışma ve eğitim farkı Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Psikolojik danışma ilkeleri Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Psikolojik danışma servisleri Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Bilgi toplama servisi-I Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Eğitsel bilgi verme Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Mesleki bilgi verme Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kişisel sosyal bilgi verme Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Bilgi toplama servisi-II Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Psikolojik ölçme yöntemleri Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Bireyi tanıma teknikleri Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Psikolojik danışma servisi Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Konsültasyon servisi Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Çevre ve veli ilişkiler servisi Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma. Özgüven, Rehberlik. Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 02:16