TBB526 Model Oluşturmada Matematiksel Yaklaşımlar ve Çözümleri

5 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBB526
Ad Model Oluşturmada Matematiksel Yaklaşımlar ve Çözümleri
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. ALKHAN SARIYEV


Dersin Amacı / Hedefi

Modelleme tekniklerini anlatmak; Ampirik ve deterministik modelleri sınıflandırmak; Ölçülmüş verilerdn bir matematiksel model üretmek; Dinamik moddelerin başlanğıç ve sınır koşşullarını izah etmek; Matematiksel modellerin sayısal çözümlemesini anlatmak

Dersin İçeriği

Ampirik ve yarı ampirik modeller. Verilere dayanan ampirik modellerin geliştirilmesi ve parametrelerin seçilmesi. En küçük kareler yöntemi, interpolasyon ve apparximation uygulamaları. Geliştirilmiş modelin değerlendirilmesi. Dinamik modeler ve parabolik tip diferansiyel denklemlerle ifade edilen Agorekosistem modelleri. Matematiksel modelelrin başlanğıç ve sınır koşulları ve sayısal çözüm yöntemleri

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Matematiksel Modelleme: Model Çözümü Yaklaşımları

Notlar

ilgili diğer yayınlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Agroekosistem modellerinin sınıflandrılması ve modelelme tekniklerinin geliştirilmesi konusunu benimser
ÖÇ02 Ampirik ve yarı ampirik ve deterministik modeller hakkında bilgi birikimi kazanır
ÖÇ03 Dinamik modeler hakkında bilgi edinir ve matematiksel modelelrin başlanğıç ve sınır koşullarını tanımlar ve modelin sayısal çözüm yöntemlerini öğrenir
ÖÇ04 Diferensiyal, integral ve limit gibi kavramları öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Stokastik ve deterministik modeller. Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Verilere dayanan ampirik ve yarı-ampirik modellerin geliştirilmesi ve parametrelerin seçilmesi. Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Eşitleme yöntemi, lineerize yöntemi ve en küçük kareler yöntemi ve tatbikleri Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Model geliştirmede interpolasyon ve apparximation yöntemleri Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
5 Modellerin grafiksel analzi ve 2-3 parametreli modellerin geliştirilmesi teknikleri Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
6 Geliştirilmiş modelin hata değerlendirilmesi ve yeniden iyileştirilmesi Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
7 Dinamik Agroekosistem modeleri Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Matematiksel modelelrin başlanğıç ve sınır koşulları Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Matematiksel modelelrin analitik ve sayısal çözüm yöntemleri Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
11 Modelelrin bloklar, dinamiklik ve bütçe prensepleri Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Matematiksel modelelr sistemi, sistemin zaman ve mekan addımlarının seçilmesi Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
13 Modellemede algoritmaların geliştirilmesi ve programnlanması Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim
14 Modelelrin simulasyon teknikleri ile tahmin yapma işlemleri Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim
15 Bitki büyüme meodelelrinin geliştirilmesi ve ürün tahminine yönelik simulasyonlar Modelleme teknikleri ve matematik altyapı bilgileri, bilgisayar programlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 116
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,64
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 12:27