Genel Bilgi
Kod | OKLZ201 |
Ad | Erken Çocuklukta Matematik Eğitimi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DURMUŞ ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. DURMUŞ ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Erken çocukluk döneminde dönemde çocukların bilişsel gelişimlerini desteklemek için ele alınması gereken temel matematik becerileri ile kavramlarının neler olduğunun ve bu kavramların çocuklara nasıl kazandırılacağının, kavramlara ilişkin etkinliklerin nasıl planlanacağının, etkinliklerin günlük planda nasıl yer alacağının öğretilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Erken çocukluk döneminde matematiğin tanımı ve önemi, matematik eğitiminde ilke ve standartlar; matematik kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri; matematik eğitimi ve oyun; matematik programları (Building Blocks, STEM, GEMS (Great Explanation in Math and Science, Big Maths for Little Kids); temel matematiksel kavramlarının kazanılması, problem çözme, eşleştirme-karşılaştırma-sınıflandırma-sıralama-örüntü oluşturma, sayılar ve sayma, sayı kavramının öğretim aşamaları, semboller, işlemler, geometri, mekanda konum, ölçme, veri analiz-grafik/olasılık; matematik etkinlikleri planlama ve uygulama.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Aktaş Arnas, Y., Aslan, D., ve Günay Bilaloğlu, R. (2017). Okul öncesinde matematik ve fen etkinlikleri. Ankara: İzge yayıncılık.
Notlar
Aktaş Arnas, Y. (2012). Okul öncesi dönemde matematik eğitim. Vize Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Erken çocukluk döneminde matematiğin tanımı ve önemi açıklar |
ÖÇ02 | Erken çocukluk dönemi matematik eğitiminde ilke ve standartları açıklar |
ÖÇ03 | Erken çocukluk matematik eğitimi kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknik ve yöntemlerini açıklar ve uygular |
ÖÇ04 | Matematik etkinliklerinin diğer okul öncesi eğitimi etkinlikleri ile nasıl bütünleştirilebileceğini açıklar |
ÖÇ05 | Erken çocukluk matematik programlarını (Building Blocks, STEM, GEMS (Great Explanation in Math and Science, Big Maths for Little Kids) açıklar |
ÖÇ06 | Erken çocukluk dönemindeki çocukların bilişsel gelişimleri ile ilgili temel kuramları açıklar |
ÖÇ07 | Erken çocukluk döneminde çocuklarda kavram gelişiminin nasıl meydana geldiğini açıklar |
ÖÇ08 | Erken çocukluk eğitiminde matematik öğrenme merkezinin nasıl planlanması ve düzenlemesi gerektiğini açıklar |
ÖÇ09 | Okul öncesi eğitim programına uygun olarak matematik etkinliklerini hazırlar |
ÖÇ10 | Erken çocukluk matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramları açıklar |
ÖÇ11 | Erken çocukluk matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramlara ilişkin etkinlik planlar |
ÖÇ12 | Erken çocukluk matematik eğitimde yer alan kavramlara ilişkin materyaller hazırlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 1 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | 1 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Erken çocukluk eğitiminde matematiğin tanımı ve önemi, matematik eğitiminde ilke ve standartları | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Erken çocuklukta matematik kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Matematik etkinliklerinin planlanması ve diğer etkinliklerle ile bütünleştirilmesi | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Erken çocukluk eğitiminde matematik programları (Building Blocks, STEM, GEMS (Great Explanation in Math and Science, Big Maths for Little Kids) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Çocuklarda bilişsel gelişim ve kavram edinimi | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Sınıflandırma) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Birebir eşleme) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, sınıflandırma ile ilgili materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ödev/proje hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Karşılaştırma ve sıralama) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, birebir eşleme ile ilgili materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Sayılar) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, karşılaştırma ve sıralama ile ilgili materyal hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
11 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (İşlem) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, sayılar ile ilgili materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Ölçme) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, işlem eşleme ile ilgili materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Geometri ve uzamsal algı) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, ölçme ile ilgili materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (veri analizi, grafik ve olasılık) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, geometri ve uzamsal algı ile ilgili materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Problem çözme) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme, veri analizi, grafik ve olasılık ile ilgili materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını okuma 1 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını okuma 2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |