Genel Bilgi
Kod | PM581 |
Ad | Doğal Kaynak Yönetiminde Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ALPHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Uzaktan algılama ve coğrafi bilgi sistemleri(CBS) kullanarak doğal kaynak yönetiminde kullanılacak yer referanslı bilgi üretme yöntemlerinin öğretilmesi.
Dersin İçeriği
Uzaktan algılama ve coğrafi bilgi sistemleri(CBS)nin kaynak yönetimi açısından işlevi, bilgi teknolojilerinin kullanılmasında kısıtlayıcı faktörler. Yersel verinin özellikleri, veri girişi, yersel verinin görüntülenmesi ve sorgulama. Etkili kaynak yönetimi için bilgi teknolojilerinin zaman, hız, hassasiyet ve maliyet avantajlarının değerlendirilmesi, habitat haritalama, çevresel süreçler, kaynaklar üzerindeki baskıların indikatörü olarak habitat değişimlerinin tespiti, kentsel ve kırsal gelişme stratejileri ile kaynak potansiyeli arasındaki ilişki ve çelişkilerin coğrafi referanslı tanımlanması, yersel veri dönüşümü, harita sorgulama, yukarı ve aşağı alanlardaki uzaktan algılama ve CBS uygulamalarından kaynak planlama ve yönetimine sağlanacak girdiler, kirlilik ve değişimin yersel ve zamansal dağılımı ve yorumlanması, uzaktan algılama ve CBS'den elde edilen ürünlerin kalite kontrolü dersin kapsamını oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Thomas M. Lillesand, Ralph W. Kiefer,. Jonathan W. Chipman. 2000. Remote sensing and image interpretation. Seventh edition. 770 P.
Notlar
Praveen Kumar Rai, Varun Narayan Mishra, Prafull Singh. 2022. Geospatial Technology for Landscape and Environmental Management. Springer
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinin temel araç ve yöntemlerini sıralar. |
ÖÇ02 | Belirli bir kaynak yönetim sorunu için uygun sayısal veri seti/setlerini (ör: uydu verileri) belirler. |
ÖÇ03 | Peyzaj düzeyinde çevresel haritalamanın temel yöntemlerini sıralar. |
ÖÇ04 | Kentsel ve kırsal peyzajdaki değişimin sayısal veriler/haritalar üzerindeki göstergelerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Peyzaj tiplerinin yersel ve zamansal dağılımındaki değişimlerin kaynak yönetimi üzerindeki etkilerini saptar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinin tanımı ve kapsamı | Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Veri tipleri ve özellikleri | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Coğrafi referanslı verinin özellikleri ve verilerin ön işlemesi: coğrafi koordinatlandırma, radyometrik düzeltme | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Uydu verilerinin özellikleri: Yersel, spektral, radyometrik ve zamansal özellikler | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Bilgi teknolojilerinin kaynak yönetimindeki kullanışlılığı: Hız, maliyet, tutarlılık, tekrar edilebilirlik | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Bilgi teknolojileri kullanılarak bilgi toplamada kullanılacak diğer veri kaynakları: yardımcı veri/bilgi kaynakları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Veri aktarımı/dönüştürme, görüntüleme, harita sorgulama ve ilişkilendirme | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Sayısal görüntü sınıflaması ve habitat haritalama | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Çevresel süreçlerin haritalanması ve peyzaj düzeyinde değişim tespiti | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Kentsel ve kırsal gelişme stratejileri ile kaynak potansiyeli arasındaki ilişki ve çelişkiler | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Uzaktan algılama ve CBS uygulamalarından kaynak yönetimine sağlanacak bilginin kapsamı | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Uzaktan algılama ve CBS den elde edilen ürünlerin kalite kontrolü | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Proje Sunumları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Proje Sunumları (devamı) | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |