Genel Bilgi
Kod | EFMZ115 |
Ad | Eğitime Giriş |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin genel amacı, eğitimle ilgili temel ilke ve kavramları açıklamak, eğitimin bilimsel, tarihsel, felsefi, psikolojik, sosyal, ekonomik ve yasal temellerini yorumlamak ve öğretmenlik mesleğinin özelliklerini kavramaktır.
Dersin İçeriği
Eğitimle ilgili temel kavramlar; meslek olarak öğretmenlik; öğretmen yeterlikleri ve etkili öğretmenin nitelikleri; eğitimin bilimsel, tarihsel, felsefi, psikolojik, sosyal, ekonomik ve yasal temelleri; 21. yüzyılda eğitim; eğitim ve teknoloji ilişkisi.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2018). Eğitime giriş (14. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Kağan, M. ve Yalçın, S. (2018). Eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Keskinkılıç, K. (2019). Eğitime giriş (12. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Sağlam, A. Ç. (2021). Eğitime giriş (2. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık. Sönmez, V. (2019). Eğitim bilimine giriş (15. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Notlar
Eğitime Giriş, Eğitim Bilimine Giriş ve Öğretmenlik Mesleğine Giriş başlıklı tüm kitaplar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
ÖÇ02 | Öğretmenlik mesleğinin özelliklerini ve ilkelerini açıklar. |
ÖÇ03 | Öğretmen yeterliklerini ve etkili öğretmenin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Eğitimin bilimsel, tarihsel, felsefi, psikolojik, sosyal, ekonomik ve yasal temellerini yorumlar. |
ÖÇ05 | Eğitim ve bilim ilişkisini açıklar. |
ÖÇ06 | Türk eğitim sistemindeki önemli tarihsel olayları açıklar. |
ÖÇ07 | Eğitim felsefesi akımlarını sınıflar, bu akımların genel felsefelerle ilişkisini belirtir. |
ÖÇ08 | Eğitimde psikolojinin etkilerini ve önemini açıklar. |
ÖÇ09 | Sosyolojinin eğitimciler açısından kazanımlarını açıklar. |
ÖÇ10 | Eğitim ile ekonomi, kalkınma ve verimliliğin ilişkisini açıklar. |
ÖÇ11 | Türk eğitim sisteminin genel yapısını ve genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ12 | Milli eğitimle ilgili temel yasal düzenlemeleri açıklar. |
ÖÇ13 | Yirmi birinci yüzyılda eğitimin niteliklerini yorumlar. |
ÖÇ14 | Teknolojinin eğitimdeki yerini ve günümüz eğitim teknolojilerinin durumunu açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eğitimle İlgili Temel Kavramlar | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Meslek Olarak Öğretmenlik 1 (Öğretmen yetiştirmenin bugünkü durumu, öğretmen sorumlulukları, öğretmen yeterlikleri) | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Meslek Olarak Öğretmenlik 2 (Etkili ve kaliteli öğretmen, meslek olarak öğretmenlik) | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Eğitimin Bilimsel Temelleri | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Eğitimin Tarihsel Temelleri (İslamiyet öncesinden günümüze Türk Eğitim Sistemi) | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Eğitimin Felsefi Temelleri 1 | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Eğitimin Felsefi Temelleri | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eğitimin Psikolojik Temelleri 1 (Gelişim Psikolojisi, Gelişim Dönemleri, Öğrenme Psikolojisi, Öğrenme Yaklaşımları) | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Eğitimin Psikolojik Temelleri 2 (Gelişim Psikolojisi, Gelişim Dönemleri, Öğrenme Psikolojisi, Öğrenme Yaklaşımları) | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Eğitimin Toplumsal/Sosyal Temelleri (Sosyoloji, Eğitim Sosyolojisi, Eğitimin Diğer Toplumsal Kurumlarla İlişkisi, Eğitimin Toplumsal İşlevi, Eğitim ve Toplumsal Değişme) | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Eğitimin Ekonomik Temelleri (Eğitim-Ekonomi İlişkisi, Eğitim ve Kalkınma, Eğitim ve Verimlilik) | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Eğitimin Yasal Temelleri (Anayasalarda Eğitim, Türk Milli Eğitim Sisteminin Genel Amaçları, Türk Eğitim Sisteminin Genel Yapısı, Milli Eğitim Bakanlık Örgütü) | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | 21. Yüzyılda Eğitim (Küreselleşme ve Eğitim, 21. Yüzyıl Becerileri) | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Eğitim-Teknoloji İlişkisi | Kaynak kitapları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |