Genel Bilgi
Kod | ILEM749 |
Ad | İletişim Çalışmaları ve Araştırmaları (Z) |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İletişim Kuramları ve Araştırmaları hakkında güncel gelişmeler üzerinde tartışma communication theories and current developments
Dersin İçeriği
İletişim Çalışmaları ve Araştırmalarında Güncel Tartışmalar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gulbenkian Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın, Metis Yayınları./ Erol Mutlu (der.). Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yayınevi./ Graeme Turner. İngiliz Kültürel Çalışmaları, Heretik Yayıncılık./ Mehmet Küçük (der.). Medya, İktidar, İdeoloji, Bilim ve Sanat Yayınları./ D. Beybin Kejanlıoğlu. Frankfurt Okulunun Eleştirel Bir Uğrağı Olarak İletişim ve Medya, Bilim ve Sanat Yayınları./ Tom Bottomore. Frankfurt Okulu ve Eleştirisi, Say Yayınları./ Max Horkheimer ve Theodor W. Adorno. Aydınlanmanın Diyalektiği, Kabalcı Yayınları./ Max Horkheimer. Akıl Tutulması, Metis Yayınları./ Max Horkheimer. Geleneksel ve Eleştirel Kuram, Yapı Kredi Yayınları./ Richard Hoggart, Okuryazarlığın Kullanımları, Heretik Yayınları./ Theodor W. Adorno, Otoriteryen Kişilik Üzerine, Sel Yayıncılık./ Manuel Castells. Ağ Toplumunun Yükselişi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları./ Stuart Hall. Temsil & Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları, Pinhan Yayıncılık./ Raymond Williams. Kültür, İmge Kitabevi Yayınları./ Jean Boudrillard. Simülakrlar ve Simülasyon. Doğu Batı Yayınları./ Shoshana Zuboff, Gözetleme Kapitalizmi Çağı. Okuyan us Yayınları.
Notlar
Eric Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi, İletişim Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal bilimler içinde iletişim disiplininin kuruluşu ve farklı disiplinlerle ilişkilerini kavrar. |
ÖÇ02 | İletişim disiplini içindeki anaakım paradigmanın temel özelliklerini ve araştırma geleneklerini tanır ve uygular. |
ÖÇ03 | İletişim disiplini içindeki eleştirel paradigmanın temel özelliklerini ve araştırma geleneklerini tanır ve uygular. |
ÖÇ04 | İletişim disiplini içindeki teknoloji merkezli çalışmaları tanır ve konuya ilişkin araştırma yapabilir. |
ÖÇ05 | İletişim disiplini içindeki teorik yaklaşımları ve araştırma geleneklerini kategorik olarak sınıflandırır ve alana ilişkin konuları bu çerçevede analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Dersin tanıtımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sosyal bilimlerin tarihsel yapılanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İletişim disiplininin kökenleri ve gelişimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Geleneksel kitle iletişim çalışmaları I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Geleneksel kitle iletişim çalışmaları II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Anaakım kuramlara dayanan araştırma örnekleri I | Okuma, araştırma, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Anaakım kuramlara dayanan araştırma örnekleri II | Okuma, araştırma, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, araştırma, yazma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Eleştirel iletişim çalışmaları I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Eleştirel iletişim çalışmaları II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Eleştirel iletişim çalışmaları III | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Eleştirel kuramlara dayanan araştırma örnekleri I | Okuma, araştırma, sunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Eleştirel kuramlara dayanan araştırma örnekleri II | Okuma, araştırma, sunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Teknolojik kuramlar ve araştırma örnekleri | Okuma, araştırma, sunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma, yazma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |