Genel Bilgi
Kod | ILEM724 |
Ad | Kitle İletişim Sistemleri ve İfade Özgürlüğü |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ONUR DURSUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, özgürlük, ifade özgürlüğü ve basın özgürlüğü hakkında bilgiler vermektir. Özgürlük ve basın özgürlüğü kavramlarını irdeleyerek bu kavramların insan ve toplum için önemine ışık tutmaya çalışmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, kitle iletişim sistemleri ve basın özgürlüğü kavramları üzerinde durmaktadır. Öncelikle özgürlük kavramını irdelemekte ve özgürlüğün tarihsel gelişimine ve farklı yaklaşımlara değinmektedir. Basın özgürlüğünün doğuşuna, gelişimine ve mevcut durumuna ışık tutmaya çalışmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Akarcalı, S. “Basının Görevleri ve Basın Özgürlüğü”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 1989. Alemdar, Z. Oyunun Kuralı / Basında Özdenetim, Bilgi Yayınevi, 2002. Berman, M. Özgünlüğün Politikası / Radikal Bireycilik ve Modern Toplumun Ortaya Çıkışı, Sel Yayınları,2. Baskı, 2016. Bogen, D. S. “The Origins of Freedom of Speech and Press“, Maryland Law Review, Vol. 42. No.3, 1983. Chomsky. N. Medya Denetimi, Everest Yayınları, 2016. Çaylı, E., Depeli, G. İfade Özgürlüğünün On Yılı 2001-2011, BİA, 2012. Freedom of The Press 2017, Freedom House, Press Freedom’s Dark Horizon Habermas, J. İletişimsel Eylem, Kabalcı Yayınları, 1996. Marx, K. “Basın Özgürlüğü ve Sansür”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 25, Yaz-Güz 2007, s.229-256 Marx, K. Basın Özgürlüğü Üzerine, Dipnot Yayınları, 2012. Mill, J. S. Özgürlük Üzerine, Litera Yayınları, 2016. Milton, J. Areopagitica / Basın Özgürlüğü Üzerine, Pinhan Yayıncılık, 2018. Öztürk, A. “Basın Özgürlüğü Kuramları”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 5. Ss. 73-93. 1997. Russell, B. Özgürlük Yolu Sosyalizm Anarşizm Sendikalizm, BGST Yayınları, 2015. Türkiye’nin Basın Özgürlüğü Krizi / Gazetecilerin Hapsedildiği ve Muhalefetin Suç Sayıldığı Karanlık Günler, Gazetecileri Koruma Komitesi Özel Raporu, Ekim 2012. Vaneigem, R. Dokunulmaz Olan Hiçbir Şey Yoktur Her Şey Söylenebilir (İfade Özgürlüğü Üzerine Düşünceler), Dost Yayınları, 2018. Williams, R. “Societies and Individuals” içinde The Long Revolution, Broadview Press, 1985. Zengin, U.U. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında Kitle İletişim Özgürlüğü, Yetkin Yayınları, 2014. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası Türkiye Cumhuriyeti Basın Kanunu Akgül, M. E. “İfade özgürlüğünün tarihsel süreci ve milli Güvenlik gerekçesiyle ifade özgürlüğünün Kısıtlanması”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 61 (1) 2012:1-42.
Notlar
Bury, J. Düşünce Özgürlüğünün Tarihi, Erdini Basım ve Yayınevi, 1978 (Erişim: http://web.itu.edu.tr/~bulu/favorite_books_files/dusunce_ozgurlugu.pdf). Aydın, Ö. D. “Düşünce Özgürlüğünün Anlamı ve İşlevi Işığında Düşünce Özgürlüğünü Sınırlamanın Anayasallığı”, Hacettepe Hukuk Fak. Derg, 1(2) 2011, 26–63 27 (Erişim: http://www.hukukdergi.hacettepe.edu.tr/dergi/2_makale_02.pdf)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Özgürlük kavramının tarihsel gelişimini bilir. |
ÖÇ02 | Özgürlük kavramına ilişkin farklı yaklaşımları kavrar. |
ÖÇ03 | İfade özgürlüğü ve basın özgürlüğü kavramlarının içeriğini ve tarihsel sürecini anlar. |
ÖÇ04 | Özgürlük, ifade özgürlüğü ve basın özgürlüğü kavramlarının insan ve toplum için önemini öğrenir. |
ÖÇ05 | Medya ve iletişim alanında bilimsel araştırma yapmaya ilişkin bilgiler edinir. |
ÖÇ06 | Sosyal bilimler alanında özgürlük kavramıyla ilgili literatürü öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dersin içeriği ve işleniş yöntemine ilişkin bilgilendirme | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Özgürlük kavramının tartışılması | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Özgürlük kavramıyla ilgili farklı yaklaşımlar | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Tarihte özgürlük ve ifade özgürlüğü kavramları | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Antik Yunan'da özgürlük kavramı (Platon ve Aristoteles) | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Aydınlanma Döneminde özgürlük ve ifade özgürlüğü kavramları üzerine düşünceler (Spinoza, Locke). | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Dersin kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Aydınlanma Döneminde özgürlük ve ifade özgürlüğü kavramları üzerine düşünceler (Kant, Hegel, Marx). | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Basın özgürlüğüne ilişkin ilk düşüncelerin ortaya çıkışı | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Basın özgürlüğü kavramının tarihsel gelişimi | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Basın özgürlüğüne ilişkin teorilerin gelişim süreci | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Özgürlük ve basın özgürlüğü kavramını içeren yasaların oluşumu | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
14 | Basın özgürlüğünün dünya genelinde görünümü | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Basın özgürlüğünün güncel durumu ve mevcut sorunlar | Dersin kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |