Genel Bilgi
Kod | FENZ301 |
Ad | Fen Öğretimi I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDAT UÇAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Mustafa ÜREY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SEDAT UÇAR (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı fen öğretimi ile ilgili kuram, strateji, yöntem ve teknikleri uygulamalı olarak kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği fen öğretiminin amaçları, fen okuryazarlığı, öğrenme kuramları, kavram yanılgıları, öğretim stratejileri, işbirlikli öğrenme, laboratuvar teknikleri, laboratuvar güvenliği, basit malzemelerin fen öğretiminde kullanılması, kavram öğretimi, bilimsel modellerin kullanımı, ders planı hazırlanması ve uygulanması oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Okuma ödevleri
Notlar
Teoriden Pratiğe Fen Bilimleri Öğretimi - H. Gamze Hastürk
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fen öğretiminin amaçlarını listeler. |
ÖÇ02 | Fen öğretiminde yaygın kullanılan öğrenme kuramlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Fen öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri ders planlarında kullanır. |
ÖÇ04 | Fen öğretimi programında yer alan kazanımlara yönelik ders planı geliştirir. |
ÖÇ05 | Kavram yanılgılarını ortadan kaldıracak yöntem ve teknikleri listeler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı, öğrencilerden beklentiler, yıl içi çalışmalar, yıl içi değerlendirmeler ve final. Kullanılacak kaynaklar. Kullanılacak değerlendirme kriterinin tanıtımı. Ders planı örneği. Final projesi için geçmiş yıllara ait örnek uygulamaların gösterilmesi ve tartışılması. | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Fen öğretiminin amaçları. Fen okuryazarlığı. | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Fen öğretiminde yaygın olarak kullanılan öğrenme kuramları, | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları- sunuş yoluyla öğretim stratejisi, | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Öğretim strateji, yöntem, teknikleri, materyaller ve uygulamaları ( buluş yoluyla öğrenme stratejisi, işbirlikli öğrenme, gösteri). | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı (kavram haritası, v-diyagramı, bildiklerim-merak ettiklerim-öğrendiklerim çizelgeleri vb.) | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Fen alanında yaygın olarak görülen kavram yanılgıları, | Okuma ödevleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Laboratuvar teknikleri, laboratuvar güvenliği, | Hazırlanan ders planları ve sunumları 1 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Basit malzemelerin fen öğretiminde kullanılması, | Hazırlanan ders planları ve sunumları 2 | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Analojilerle öğretim tekniği. Fen öğretiminde bilimsel modellerin kullanımı; | Hazırlanan ders planları ve sunumları 3 | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Fen öğretiminde kullanılan bazı teknolojiler: Arttırılmış gerçeklik, Phet simülasyonları | Hazırlanan ders planları ve sunumları 4 | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Tartışma |
13 | Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması -modelleme | Hazırlanan ders planları ve sunumları 5 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması -örnek olay | Hazırlanan ders planları ve sunumları 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımını temel alan ders planı hazırlanması ve uygulanması - teknoloji uygulamaları | Hazırlanan ders planları ve sunumları 7 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |