Genel Bilgi
Kod | FENZ306 |
Ad | Bilimsel Muhakeme Becerileri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. PINAR FETTAHLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Mustafa ÜREY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Mustafa ÜREY (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin bilimsel akıl yürütme becerilerini kavraması, ölçülmesinde kullanılan ölçme araçlarını tanımaları ve sorgulamaya dayalı öğrenme ortamında bilimsel akıl yürütme becerilerinin nasıl kullanıldığını öğrenmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bilimsel muhakeme nedir, Bilimsel muhakeme becerileri; korunum, orantısal akıl yürütme, değişkenleri kontrol etme, olasılıksal akıl yürütme, korelasyonel akıl yürütme, hipotetik akıl yürütme, bilimsel akıl yürütme becerilerinin ölçülmesi, bilimsel akıl yürütme ve sorgulamaya dayalı öğrenme
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
ATEŞ, S., TEMİZ, B., YÜKSEL, İ., ŞAHİN, F., İNALTUN, H., & YALVAÇ, E. (2019). Bilimsel muhakeme (akıl yürütme). Anı yayıncılık
Notlar
ATEŞ, S., TEMİZ, B., YÜKSEL, İ., ŞAHİN, F., İNALTUN, H., & YALVAÇ, E. (2019). Bilimsel muhakeme (akıl yürütme). Anı yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel muhakeme becerilerini açıklar. |
ÖÇ02 | Bilimsel muhakeme becerilerini ölçmede kullanılan araçları tanır. |
ÖÇ03 | Sorgulamaya dayalı öğrenmenin bilimsel muhakeme becerilerini geliştirmeye etkisini açıklar. |
ÖÇ04 | Bilimsel muhakeme becerilerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında bilgilendirme | ilgili bölüm okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bilimsel muhakeme nedir | Kitap bölümü ve makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilimsel muhakeme becerileri: korunum, orantısal akıl yürütme, değişkenleri kontrol etme | Kitap bölümü ve makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bilimsel muhakeme becerileri: olasılıksal akıl yürütme, korelasyonel akıl yürütme, hipotetik akıl yürütme-II | Kitap bölümü ve makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bilimsel muhakeme becerilerini ölçme | Kitap bölümü ve makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sorgulamaya dayalı öğrenmenin bilimsel muhakeme becerilerini geliştirmeye etkisi | Kitap bölümü ve makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sorgulamaya dayalı öğrenmenin bilimsel muhakeme becerilerini geliştirmeye etkisi-II | Kitap bölümü ve makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kitap bölümleri ve makale okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bilimsel muhakeme becerisi etkinlikleri uygulaması | İlgili etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
10 | Bilimsel muhakeme becerisi etkinlikleri uygulaması-II | İlgili etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
11 | Bilimsel muhakeme becerisi etkinlikleri uygulaması-III | İlgili etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
12 | Bilimsel muhakeme becerisi etkinlikleri uygulaması-IV | İlgili etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
13 | Bilimsel muhakeme becerisi etkinlikleri uygulaması-V | İlgili etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
14 | Bilimsel muhakeme becerisi etkinlikleri uygulaması-VI | İlgili etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
15 | Bilimsel muhakeme becerisi etkinlikleri uygulaması-VII | İlgili etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap bölümleri, makalelerin okunması ve sınıfta yapılan etkinliklerin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-II | Kitap bölümleri, makalelerin okunması ve sınıfta yapılan etkinliklerin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |