Genel Bilgi
| Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
| İLAHİYAT PR. | |
| Kod | ILH220 |
| Ad | Dinler Tarihi I |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 2 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET MÜNİR YILDIRIM |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET MÜNİR YILDIRIM
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. AHMET MÜNİR YILDIRIM (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin müslüman dünyada ve Batıda yapılan dinler tarihi çalışmalarını tanımasını; dinlerin temel inanç ve pratiklerini kavramasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı; din kelimesinin kökeni ve din/dinlerin mahiyeti; dinin tanımı ve din tasnifleri; ve yaşayan dünya dinleri hakkında bilgilendirme
Dersin Ön Koşulu
Kaynakları okuma
Kaynaklar
Dinler Tarihi, Prof. Dr. Abdurrahman KÜÇÜK
Notlar
Yaşayan Dünya Dinleri, Ana hatlarıyla Dinler Tarihi
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrenci; din, tarih ve dinler tarihi kavramlarını tanımlar. |
| ÖÇ02 | İslamda ve Batıda yapılan Dinler Tarihi çalışmalarını ana hatlarıyla değerlendirir. |
| ÖÇ03 | Dinin, insanlık tarihi içindeki yerini ve önemini kavrar. |
| ÖÇ04 | Yaşayan dinlerin temel inançlarını, dini uygulamalarını ve ahlaki prensiplerini özümser. |
| ÖÇ05 | Örnek metinler çerçevesinde incelediği dinlerin kutsal kitaplarındaki temel öğretileri ve mesajları değerlendirir. |
| ÖÇ06 | Dinleri benzer, farklı ve ortak noktaları açısından karşılaştırabilir. |
| ÖÇ07 | Dinlerde ortaya çıkan ayrışma olgusunu ve bütünleştirici ortak ilkeleri analiz edebilir. |
| ÖÇ08 | Dinlerde ortaya çıkan geleneksel ve modern yapıları, yeni eğilimleri yorumlayabilir. |
| ÖÇ09 | Diğer din mensuplarıyla bilgiye dayalı sağlıklı bir diyalog kurma ilkelerinin gereğini uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 5 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 5 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 5 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 5 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 5 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Din ve Tarih | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Dinler Tarihi, Din ve İnsan | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | İlkel Kabile Dinleri | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Çin Dinleri I | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Çin Dinleri II | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Japon Dinleri | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Türk Dinleri | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Maniheizm | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Sabiilik | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Zerdüştlük | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Hinduizm | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Caynizm ve Sihizm | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Buddizm I | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Buddizm II | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Dinler Tarihi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
| AKTS | 2 AKTS | ||