Genel Bilgi
Kod | IHS407 |
Ad | İslam Ülkeler Tarih ve Coğrafyası |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Aygül DÜZENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Aygül DÜZENLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüz İslam dünyasının siyasi ve coğrafi tablosunun ortaya çıkışı, ayrıca bu ülkelerin Batılılaşma tecrübesi ve modern İslam dünyasında Batılılaşma sürecinde İslam'ın rolü gibi konuların ele alınması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Günümüz İslam dünyasının siyasi ve coğrafi tablosunun ortaya çıkış süreci, bu ülkelerin Batılılaşma tecrübeleri, Batılılaşma ve İslamiyet.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Göksoy, İsmail Hakkı, Çağdaş İslam ülkeleri tarihi, Fakülte Kitabevi, Isparta 1997.
Notlar
1. Ertan, Veli, Muasır İslam Ülkeleri Tarih ve Coğrafyası, Yeni Kitap Basımevi, 1965. 2. Yalçınkaya, Alâeddin, Sömürgecilik & Panislâmizm Işığında Türkistan 1856’dan Günümüze, Timaş Yayınları, İstanbul 1997. 3. Avşar, B. Zakir - Solak, Ferruh -Ferhan - Yorulmaz, Yorulmaz, Ayşe, Yeni Bir Yüzyılın Eşiğinde Türkiye ve Türk Cumhuriyetleri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1994. 4. Yaman, Ertuğrul - Bolaç, A. Kemal - Esatoğlu, Ahsen, Türkiye’deki Türk Dünyası, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1998. 5. Gömeç, Saadettin , Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara 1999. 6. Zaim, Sabahaddin, Türk ve İslâm Dünyasının Yeniden Yapılanması, Nil Yayınları, İzmir 1997. 7. Erşahin, Seyfettin, Türkistan’da İslâm ve Müslümanlar (Sovyet Dönemi), Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara. 7. Vincent, Monteil, Sovyet Müslümanları, Pınar Yayınları, İstanbul 1992.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modern dönemde günümüz İslam dünyasının siyasi, sosyal ve ekonomik meselelerini analiz edilmesi. |
ÖÇ02 | Müslüman toplumların klasik yapılarıyla modern tecrübeleri arasında mukayeseler yapılması. |
ÖÇ03 | Yirminci yüzyılda Müslüman toplumlarının yeniden şekillendirilmesi sürecinin değerlendirilmesi. |
ÖÇ04 | Geleneksel yapı yıkılmadan önceki dönem İslam toplumunun yakın tarihini bilinmesi. |
ÖÇ05 | Müslüman toplumların geri kalışlarını analiz edebilme yeteneğine sahip olunması. |
ÖÇ06 | Günümüz İslam ülkeleri hakkında bilgi sahibi olunması. |
ÖÇ07 | Günümüz İslam ülkeleri ile Türkiye' arasında maddi ve manevi bağlar kurulması. |
ÖÇ08 | Osmanlı Devleti'nin yıkılması ve sonrası İslam dünyasının karşılaştığı sorunların analiz edilmesi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Avrupa'da kültürel hareketler, rönesans ve aydınlanma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Fransız devrimi, Endüstri devrimi ve emperyalizmin dünyayı sömürmesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | İmparatorlukların çöküşü ve ulus devletlerin ortaya çıkışı | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Osmanlı İmparatorluğunun yıkılması ve İslam topraklarının sömürgeleştirilmesi. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | İslam modernizmi ve İslam reformizmi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | 19. yy'da Müslüman entelektüellerin cevapları, Afgani, Abduh, Rusya'da Cedid hareketi vd. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 20. y.y. öncesi İran ve sonrasında Pehleviler ve İslam Cumhuriyeti | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | 19. yy'da Mısır, Mehmed Ali Paşa ve hanedanı. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Yazılı sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
9 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
10 | 20. y.y. sonrasında Mısır ve Müslüman Kardeşler Hareketi. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Arap Ortadoğu ve 19. yy'da Arap milliyetçiliğinin doğuşu. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | II. Dünya savaşı öncesi ve sonrasında Arap ülkeleri. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Arap-İsrail çekişmesi ve Filistin meselesi. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türkiye'nin İslam Birliği çabaları: İİT ve D-8 Ülkeleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Türkiye'nin İslam ülkeleri ile ilişkilerinin geliştirilmesi. | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Türkiye'nin gönül coğrafyası | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |