IHS407 İslam Ülkeler Tarih ve Coğrafyası

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS407
Ad İslam Ülkeler Tarih ve Coğrafyası
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Aygül DÜZENLİ
Dersin Öğretim Elemanı Aygül DÜZENLİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Günümüz İslam dünyasının siyasi ve coğrafi tablosunun ortaya çıkışı, ayrıca bu ülkelerin Batılılaşma tecrübesi ve modern İslam dünyasında Batılılaşma sürecinde İslam'ın rolü gibi konuların ele alınması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Günümüz İslam dünyasının siyasi ve coğrafi tablosunun ortaya çıkış süreci, bu ülkelerin Batılılaşma tecrübeleri, Batılılaşma ve İslamiyet.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Göksoy, İsmail Hakkı, Çağdaş İslam ülkeleri tarihi, Fakülte Kitabevi, Isparta 1997.

Notlar

1. Ertan, Veli, Muasır İslam Ülkeleri Tarih ve Coğrafyası, Yeni Kitap Basımevi, 1965. 2. Yalçınkaya, Alâeddin, Sömürgecilik & Panislâmizm Işığında Türkistan 1856’dan Günümüze, Timaş Yayınları, İstanbul 1997. 3. Avşar, B. Zakir - Solak, Ferruh -Ferhan - Yorulmaz, Yorulmaz, Ayşe, Yeni Bir Yüzyılın Eşiğinde Türkiye ve Türk Cumhuriyetleri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1994. 4. Yaman, Ertuğrul - Bolaç, A. Kemal - Esatoğlu, Ahsen, Türkiye’deki Türk Dünyası, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1998. 5. Gömeç, Saadettin , Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara 1999. 6. Zaim, Sabahaddin, Türk ve İslâm Dünyasının Yeniden Yapılanması, Nil Yayınları, İzmir 1997. 7. Erşahin, Seyfettin, Türkistan’da İslâm ve Müslümanlar (Sovyet Dönemi), Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara. 7. Vincent, Monteil, Sovyet Müslümanları, Pınar Yayınları, İstanbul 1992.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Modern dönemde günümüz İslam dünyasının siyasi, sosyal ve ekonomik meselelerini analiz edilmesi.
ÖÇ02 Müslüman toplumların klasik yapılarıyla modern tecrübeleri arasında mukayeseler yapılması.
ÖÇ03 Yirminci yüzyılda Müslüman toplumlarının yeniden şekillendirilmesi sürecinin değerlendirilmesi.
ÖÇ04 Geleneksel yapı yıkılmadan önceki dönem İslam toplumunun yakın tarihini bilinmesi.
ÖÇ05 Müslüman toplumların geri kalışlarını analiz edebilme yeteneğine sahip olunması.
ÖÇ06 Günümüz İslam ülkeleri hakkında bilgi sahibi olunması.
ÖÇ07 Günümüz İslam ülkeleri ile Türkiye' arasında maddi ve manevi bağlar kurulması.
ÖÇ08 Osmanlı Devleti'nin yıkılması ve sonrası İslam dünyasının karşılaştığı sorunların analiz edilmesi


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Avrupa'da kültürel hareketler, rönesans ve aydınlanma Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Fransız devrimi, Endüstri devrimi ve emperyalizmin dünyayı sömürmesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 İmparatorlukların çöküşü ve ulus devletlerin ortaya çıkışı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Osmanlı İmparatorluğunun yıkılması ve İslam topraklarının sömürgeleştirilmesi. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 İslam modernizmi ve İslam reformizmi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 19. yy'da Müslüman entelektüellerin cevapları, Afgani, Abduh, Rusya'da Cedid hareketi vd. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 20. y.y. öncesi İran ve sonrasında Pehleviler ve İslam Cumhuriyeti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 19. yy'da Mısır, Mehmed Ali Paşa ve hanedanı. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Yazılı sınav Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
9 Ara Sınav Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
10 20. y.y. sonrasında Mısır ve Müslüman Kardeşler Hareketi. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Arap Ortadoğu ve 19. yy'da Arap milliyetçiliğinin doğuşu. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 II. Dünya savaşı öncesi ve sonrasında Arap ülkeleri. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Arap-İsrail çekişmesi ve Filistin meselesi. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Türkiye'nin İslam Birliği çabaları: İİT ve D-8 Ülkeleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Türkiye'nin İslam ülkeleri ile ilişkilerinin geliştirilmesi. Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
16 Türkiye'nin gönül coğrafyası Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.09.2023 03:24