Genel Bilgi
Kod | EE0014 |
Ad | Energy Analytics |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan TİMUR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste enerji analitiğinin teorik ve pratik yönlerinin tahmine dayalı analitiğin elektrik güç sistemi uygulamalarını kapsayacak şekilde öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Türkiye Elektrik Güç Sistemi ve Elektrik Piyasasının Genel Görünümü, Enerjinin Dijitalleşmesi, Enerjinin İnterneti, Enerji Analitiğine Giriş, R Programlama Dilinin Temelleri, Enerji Verisi Hazırlama ve Ham Verilerin Dönüştürülerek Daha Kullanışlı Hale Getirilmesi, Enerji Verilerinin Görselleştirilmesi, Enerji Analitiği İçin Keşifsel Veri Analizi, Enerji Tahminine Giriş, Elektrik Yük Tahmini, Bina Elektrik Enerjisi Tüketim Tahmini, Reaktif Güç Tahmini, Yenilenebilir Enerji Tahmini: Güneş ve Rüzgar Enerjisi Tahmini, Elektrik Fiyat Tahmini.
Dersin Ön Koşulu
Ön Hazırlık Yok
Kaynaklar
[1] Market Operations in Electric Power Systems: Forecasting, Scheduling, and Risk Management, M. Shahidehpour & H. Yamin & Z. Li [2] Spatial Electric Load Forecasting, H. L. Willis [3] R for Data Science: Import, Tidy, Transform, Visualize, and Model Data, H. Wickham & G. Grolemund [4] Forecasting: Principles and Practice, R. J. Hyndman & G. Athanasopoulos
Notlar
[1] Energy Time Series Forecasting: Efficient and Accurate Forecasting of Evolving Time Series from the Energy Domain, L. Dannecker
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Enerji endüstrisindeki tahmine dayalı analitiğin temel kavramlarını anlar |
ÖÇ02 | Enerji analitiği için R programlama dilini kullanır |
ÖÇ03 | Enerji verilerinin hazırlanması, ham verilerin dönüştürülerek kullanışlı hale getirilmesini ve verilerin görselleştirilmesini bilir |
ÖÇ04 | Enerji Analitiğinin temelleri hakkında bilgi sahibi olundu. |
ÖÇ05 | Enerji analitiği ile ilgili projeler hakkında bilgi sahibi olundu. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini yüksek lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme, literatürü kritik şekilde analiz edebilme | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme, benzer etkileşimler önerebilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak ve benzer bir metni yazabilecek düzeyde İngilizce'ye ve ilgili İngilizce jargona hakim olma | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla veya yakın alanlarla ilgili ders planlayabilme ve ders verebilme. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Akademisyenliğin, gerek eğitim-öğretim gerekse araştırma yönlerinin gerektirdiği etik değerleri benimseme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirebilme | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı ve Kapsam | Ön Hazırlık Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Türkiye Elektrik Güç Sistemi ve Elektrik Piyasasının Genel Görünümü | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Enerjinin Dijitalleşmesi ve Enerjinin İnterneti Kavramlarına Hızlı Bir Bakış | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Enerji Analitiğine Giriş ve R Programlama Dilinin Temelleri | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Enerji Verisi Hazırlama ve Ham Verilerin Dönüştürülerek Daha Kullanışlı Hale Getirilmesi | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Enerji Verilerinin Görselleştirilmesi | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Enerji Verilerinin Görselleştirilmesi | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
|
9 | Enerji Tahminine Giriş ve Elektrik Yük Tahmini | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Bina Elektrik Enerjisi Tüketim Tahmini | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Reaktif Güç Tahmini | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Yenilenebilir Enerji Tahmini: Güneş Enerjisi | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Yenilenebilir Enerji Tahmini: Rüzgar Enerjisi | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Elektrik Fiyat Tahmini | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Proje Ödevi İçin Öğrenci Sunumları | Bir önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |