Genel Bilgi
Kod | SÖ782 |
Ad | Matematik Öğretiminde Çağdaş Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, öğretim programlarında yer alan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel süreç içerisinde irdelenmesi ve gelenekselden çağdaşa ölçme tekniklerinin karşılaştırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders, öğretim programlarında yer alan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel süreç içerisinde irdelenmesi ve gelenekselden çağdaşa ölçme tekniklerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Atkin, J. M. Black, P. Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC National Academies Press.
Notlar
Bingölbali, E., Arslan, S. &Zembat, İ. (2016). Matematik Eğitiminde Teoriler.Pegem Akademi. Lester,F. K. (2007) Second Handbook and Research on Mathematics Teaching and Learning. Information Age Publishing (IAP).Van de Walle, J. A., Folk, S., Karp, K.S., & Bay-Williams, J. M. (2015). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (9th ed.). Toronto: Pearson.Van de Walle, J. A., Folk, S., Karp, K.S., & Bay-Williams, J. M. (2015).Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally. Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press.Burke, K. (1999). How to Authentic Learning (3rd Ed). Arlington Heights, İllinois: Skyligth Professional Development. Ons Elawer, Corna.McMillan, (2004). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education. English, L. D. (2002). Handbook of International Research in Mathematics Education, London: Lawrence Erlbaum Associates Publisers.Heddens, J. W., Speer, W. R. (2006). Today’s Mathematics: Concepts, Methods and Instructional Activities (11th Ed.), Hoboken NJ: John Wiley and Sons, Inc
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematik Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemini kavrar |
ÖÇ02 | Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları öğrenir |
ÖÇ03 | Matematik eğitiminde ölçme ve değerlendirme modelleri öğrenir |
ÖÇ04 | Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikleri (güvenirlik) öğrenir |
ÖÇ05 | Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikleri ( geçerlik) öğrenir |
ÖÇ06 | Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikleri (kullanışlılık) öğrenir |
ÖÇ07 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), |
ÖÇ08 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (yazılı sınavlar,), |
ÖÇ09 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (kısa yanıtlı sınavlar), |
ÖÇ10 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, ), |
ÖÇ11 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (sözlü yoklamalar, ödevler) |
ÖÇ12 | Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (gözlem) |
ÖÇ13 | Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (görüşme) |
ÖÇ14 | Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (performans değerlendirme, ) |
ÖÇ15 | Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir ( araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri) |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eğitimde ölçme ve değerlendirme | Önerilen kaynaklardan konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Ölçme ve değerlendirmenin önemi | Önerilen kaynaklardan konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, | Önerilen kaynaklardan konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Matematik eğitiminde farklı değerlendirme modelleri | Önerilen kaynaklardan konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçları ve nitelikleri (güvenirlik) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçları ve nitelikleri (geçerlik, kullanışlılık) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Matematik öğretim programları kapsamında ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (TIMSS, PISA, SBS, ÖSS vs. ) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar (gözlem, görüşme) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar ( performans değerlendirme) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar (akran değerlendirme, öz değerlendirme) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar (tutum ölçekleri) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Genel Değerlendirme | Genel değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |