USOYL711 Eğitimde Temel İstatistik Teknikleri ve Uygulama

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod USOYL711
Ad Eğitimde Temel İstatistik Teknikleri ve Uygulama
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AKIN EFENDİOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı öğrencilerin SPSS programında nicel veri girişi yapmalarını, veri dosyası oluşturmalarını ve bir veri dosyası üzerinde temel parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel analizlerin nasıl yapılacağını öğrenmelerini sağlamaktır

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini, eğitim bilimleri kapsamında yapılan araştırmalarda sıklıkla kullanılan temel parametrik istatistiksel analiz teknikleri (betimsel istatistikler [yüzde-frekans ve çapraz tablolar], t-testi, varyans analizi, kovaryans analizi, korelasyon analizi), ilgili tekniklerin temel varsayımları ile paremetrik olmayan Kay-Kare, Mann Whitney U, Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testleri oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dizüstü bilgisayara sahibi olmak

Kaynaklar

Şener Büyüköztürk, Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PegemA Yayıncılık Vasfi Nadir Tekin, SPSS Uygulamalı İstatistik Teknikleri. Seçkin Yayıncılık

Notlar

Diğer kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci; SPSS programının temel özelliklerinin ve amacını bilir.
ÖÇ02 SPSS programı üzerinde bir veri dosyası oluşturur.
ÖÇ03 Veri dosyası üzerinde gerekli düzenlemeleri yapar.
ÖÇ04 Araştırma problemine (hipotezine) uygun istatistiksel analiz tekniğini belirler.
ÖÇ05 5. Veri dosyası üzerinden betimsel istatistikleri yapar ve çapraz tablolar oluşturur
ÖÇ06 Belirlediği analiz tekniğinin varsayımlarını veri-seti üzerinde test eder
ÖÇ07 Problemine (hipotezine) uygun analiz tekniğini kullanarak veri analizini uygular.
ÖÇ08 SPSS analiz sonuçlarını makale ya da tez formatına uygun olarak düzenler
ÖÇ09 SPSS analiz çıktılarından elde edilen bulguları yorumlar ve rapor haline getirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilimleri, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 1
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Lisans yeterliklerine dayalı olarak öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İstatistik kavramı, yapısı, kullanım alanları Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap
2 Eğitim araştırmalarında istatistiksel analiz ihtiyacı Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 SPSS programının bilgisayara kurulması ve temel özellikler. Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 SPSS programına veri girişi, veri tipleri ve tanımlamaları, veri setinin düzenlenmesi ve analize hazırlanması Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Bir veri seti üzerinde betimsel istatistiklerin yapılması ve raporlaştırılması Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Bir veri seti üzerinde çapraz tablo ve grafik oluşturma ve raporlaştırma Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Araştırma problemine uygun analiz tekniğini belirleme Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ön hazırlık gerektirmiyor Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 T-testi ve ANOVA testi uygulamaları ve raporlaştırma Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 ANCOVA testinin uygulanması ve raporlaştırılması Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Basit korelasyon analizi Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Kay-Kare ve Mann Whitney U analizlerinin uygulanması ve raporlaştırılması Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinin uygulanması ve raporlaştırılması Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinin uygulanması ve raporlaştırılması-I Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinin uygulanması ve raporlaştırılması-II Ön hazırlık gerektirmiyor Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.08.2023 11:29