Genel Bilgi
Kod | BT0134 |
Ad | Ekoloji ve Biyoçeşitlilik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HİKMET YETER ÇOĞUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Ekoloji biliminin kökeni, prensipleri, diger bilimlerle iliskisi, günümüzde popüler hale gelmesinin nedenleri ve doganin denge icinde devamliliginin saglanmasinda dikkat edilecek temel konularda elestirel düsünebilme, çözüm yollari önerebilme ve etkin olabilme becerilerinin kazandirilmasi. Bireysel ve toplumsal bilinclenmenin vurgulanmasi. Dünyanın oluşumundan bugüne kadar biyoçeşitlilikte rol oynayan faktörler, ekolojinin biyoçeşitlilikte oynadığı rol, biyoçeşitliliğe tehditlerin ortaya konulması.
Dersin İçeriği
Ekoloji kavraminin kavratilarak, ekolojinin popüler hale gelmesinin nedenleri, 3P kavramının vurgulanması, temel ekolojik kavramların verilmesi, ekolojinin-ekolojik faktörlerin sınıflandırılması, ekolojinin dünyada canlılığın başlaması ve çeşitlenmesindeki rolü, adaptasyon şekilleri, günümüzde popüler ekolojik problemler-sera etkisi ve insan faktörünün önemi, tür içi-türlerarası ilişkilerin ekolojik açidan değerlendirilmesi. Temel ekolojik islevleri etkileyen faktorlerle ve sonuclariyla ortaya koymak, bu cercevede surdurulebilir dunya kavraminin vurgulanmasi. Dünya genelinde ve ülkemizde biyoçeşitliliğie etki eden faktörler, biyoçeşitlilik kavramı, biyoçeşitlilik açısından tehdit oluşturan gelişmeler.
Dersin Ön Koşulu
Biyoloji Bölümü, Veteriner Fakültesi, Gıda Mühendisliği, Su Ürünleri mezunu olmak.
Kaynaklar
Ahmet Kocatas (2012) Ekoloji-Cevre Biyolojisi,Ege Universitesi Yayinlari Nihat Sisli (1999) Cevre Bilim-Ekoloji, Gazi Kitabevi Sabri Gokmen (Editor) (2011) Genel Ekoloji,Nobel Yayincilik Kani Isik (Editor) (2008) Ekolojinin Temel Prensipleri, Palme Yayincilik
Notlar
Ders Slaytları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevre ve çevre felaketlerini öğrenebilir |
ÖÇ02 | Ülkemizde yaşanan çevresel sorunlarını öğrenebilir |
ÖÇ03 | Çevresel felaketler-küresel ısınmayı öğrenir |
ÖÇ04 | Konuyla ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesini ve makale sunumunu öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Ekoloji kavrami | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ekoloji biliminin gecmisi ve gelişimi | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Ulusal ve uluslararsi anlamda 3P kavraminin ekolojik sorunlarin temel nedeni olarak onemi | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Çevreyle ilgili sorunlarin boyutlari | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Ülkemize ozgu sorunlarin tartisilmasi | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Ekologlarin ekolojiyi sinifllandirma sekilleri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Modern-klasik ekoloji kavramlari | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ders Slaytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Modelleme yontemi, Ekoloji biliminin yararlandigi ve ekolojiden yararlalan bilimdallari | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Biyolojik spektrumda ekolojinin yeri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Ekolojik bir faktor olarak canlilarin yerlesim yerlerinin, atmosferin, hidrosferin olusumu ve canliligin baslangici, Adaptasyonlar ve türlesme süreçleri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ekosistemin yapisi-elemanlari-islevleri, ekolojik faktorlerin siniflandirilmasi, Abiyotik faktor olarak iklim ve biyoçeşitliliğe etkileri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sicakligin onemi, sicakligin etkisiyle ilgili kuramlar, sicakliga gore canlilarin siniflandirilmasi | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Biyotik ekolojik faktorler, canlilar acisindan onemi, ozellikle besin faktorunun degisik acilardan tartisilmasi,Turici ve turlerarasi iliski sekilleri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Populasyon ekolojisi (Demekoloji),populasyonlarin dagilisi, populasyonlarda yogunluk belirleme yontemleri,yas piramitleri-tablolar-egriler-degisimler | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Slaytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Slaytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |