Genel Bilgi
Kod | STA877 |
Ad | Popüler Kültür Tartışmaları I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı gündelik yaşamımızda ve iletişimde büyük yeri olan popüler kültür ve kitle kültürü olguları hakkında değişik teorik yaklaşımları ele almak, incelemek ve analiz etmektedir.
Dersin İçeriği
Gündelik yaşam akışında önemli bir yere sahip olan popüler kültür ve kitle kültürü kavramları açıklanacak; popüler kültürle ilgili kuramsal yaklaşımlar ele alınacak ve iletişim ekseninde analiz edilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, Meral Özbek, 2012/19. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, Ünsal Oskay, Der yay., 1995
Notlar
Modernite ve Bireysel Kimlik, Anthony Giddens, Say yay., 2010/Marshall Berman, Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, İletişim yay, 2013/Türkiye´de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Reşat Kasaba, Sibel Bozdoğan, Tarih Vakfı, 2010
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Popüler kültür ve kitle kültürü kavramlarını tanımlar.. |
ÖÇ02 | Popüler kültür ve kitle kültürü kavramlarının kültürel kavramlar içindeki yerini ve önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Popüler kültür ve kitle kültürü konusunda değişik kuramsal yaklaşımları tanır.. |
ÖÇ04 | Popüler kültür ve kitle kültürü konusunda edindiği kuramsal bilgi ile popüler kültürel olguları analiz eder. |
ÖÇ05 | Popüler kültürel olgular konusunda araştırmalar yapar. |
ÖÇ06 | Popüler kültür alanındaki çalışmaları izleyerek bilgilerini günceller. |
ÖÇ07 | Popüler kültür çalışmalarının beslendiği psikoloji, sosyoloji, sosyal psikoloji ve kültürel antropoloji gibi alanlardan gelen bilgilerini sentezler. |
ÖÇ08 | Popüler Kültür alanındaki çalışmalar konusundaki bilgisinden yararlanarak bu alanda derinlemesine analizler yapar ve bu alanda araştırma yapar, rapor ve makale yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kültür ve İletişim Kavramları | Okuma, anlatı ve yorum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kültür ve İletişim Kavramlarının İlişkisi | Anlatı ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Popüler kültür ve kitle kültürü kavramları | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Popüler kültür çalışmalarının gelişimi | Anlatı ve yorum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Popüler Kültür Kuramları 1- Muhafazakar-Elitist Yaklaşımlar | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Popüler Kültür Kuramları 2- Liberal Yaklaşımlar | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Popüler Kültür Kuramları 3 - Modern ve Postmodern Yaklaşımlar | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Araştırma Ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Popüler Kültür Teorileri 4 Eleştirel Yaklaşımlara Giriş | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Popüler Kültür Teorileri 5- Marksist Yaklaşımlara Giriş | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Popüler Kültür Teorileri 6- Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi Yaklaşımı | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Popüler Kültür Teorileri 7- Althusser ve Gramsci | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Popüler Kültür Teorileri 8- Britanya Kültürel Çalışmalar Yaklaşımı | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Popüler Kültür Yaklaşımlarının Karşılaştırılması ve Tartışılması | Yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Popüler Kültür Tartışmaları Konusunda Genel değerlendirme ve tartışma | Yorum, tartışma ve genel değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma ve Makale Yazma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma ve Makale Yazma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |