STA868 Tasarım Kuramı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod STA868
Ad Tasarım Kuramı
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi OYA AYGÜN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Görsel iletişim tasarımı ilke ve tekniklerinin kuramsal temelde öğrenciye aktarılması, gösterge yaratım sürecinin alt basamaklarının incelenmesi. Göstergebilime giriş

Dersin İçeriği

Grafik tasarım ve uygulamalarında karşılaşılan sorunların ve çözümlerinin kavratılması, bu sorunların çözümüne ilişkin gerekli bilgi ve deneyimin kazandırılması

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Armstrong, Helen, Grafik Tasarım Kuramı, Espas Yayınları, 2012 - BARTHES, Roland, Göstergebilimsel Serüven, YKY Yayınları, İstanbul 2005. - Fiske, John, İletişim Çalışmalarına Giriş, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2003. - Barfield, L. (1993) The User Interface, Consepts and Design. Addison-Wesley Publishing Company, Oxford. - Rubinstein, R. (1988) Digital Typography. An Introduction to Type and Composition for Computer System Design. Addison-Wesley Publishing Company, USA. -

Notlar

Turnbull, T. ve Russell V. (1964) The Graphics of Communication. Rinehard Winston Inc. NewYork - Baer, K. (2008) Information Design Workbook, Massauchussets: Rockport Publishers.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilgi edinme ve araştırma yöntemlerini kullanır.
ÖÇ02 Gösterge yaratır ve çözümler.
ÖÇ03 Edindiği bilgileri tasarımlarında uygulamaya dökebilecek diyalektik ilişkiyi kurar.
ÖÇ04 Görsel algıya etki eden, yönlendiren faktörler, algılama ilkeleri, görsel iletişim biçimleri, göstergeler, fiziksel koşulların iletişim üzerindeki etkileri gibi konular çerçevesinde, görsel iletişim biçimlerini doğru algılar ve yorumlar.
ÖÇ05 Tasarımı kavramının içeriğini oluşturan alanların kuramsal araştırmasını yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar .
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir,
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve dersin içeriği üzerine bilgilenme, Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Gösterge nedir, Göstergebilim kuramlarına genel bakış 1 Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Gösterge nedir, Göstergebilim kuramlarına genel bakış 2 Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Göstergebilim ve Anlamlandırma (Roland Barthes) Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Metafor, metonomi, mit, Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Göstergebilim ve Anlamlandırma (Roland Barthes) Düz anlam, yananlam, mit, punktum 1 Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Göstergebilim ve Anlamlandırma (Roland Barthes) Düz anlam, yananlam, mit, punktum 2 Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınav Soru Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Göstergelerin farklı disiplinlerde kullanılış biçimleri, toplumsal uzlaşım faktörü çeşitli sanat disiplinlerinde belirgin göstergeler (Sinema-Tiyatro ve sahne sanatları) 1 Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Göstergelerin farklı disiplinlerde kullanılış biçimleri, toplumsal uzlaşım faktörü çeşitli sanat disiplinlerinde belirgin göstergeler (Sinema-Tiyatro ve sahne sanatları) 2 Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Göstergelerin grafik tasarım disiplininde kullanılış biçimleri, toplumsal uzlaşım faktörü - Görsel iletişimde belirgin göstergeler; basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünlerinde kullanılan göstergelerin incelenmesi (bu ürünlerin göstergebilim kuramına göre çözümlenmeleri) Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünlerinde kullanılan göstergelerin incelenmesi, çözümlenmesi 1 Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünlerinde kullanılan göstergelerin incelenmesi, çözümlenmesi 2 Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünlerinde kullanılan göstergelerin incelenmesi, çözümlenmesi 3 Örnek İnceleme, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Dönem Sonu Değerlendirmesi Soru Hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.05.2023 03:09