Genel Bilgi
Kod | BTE003 |
Ad | Biyoaktif Moleküllerde Yapı Aydınlatma Yöntemleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Hacı Ali DÖNDAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, biyoaktif moleküllerin yapısının aydınlatılmasında kullanılan yöntemler ve bu yöntemlerde uygulanan tekniklerin yanı sıra biyoaktif moleküllerin yapısının aydınlatılmasına yönelik stratejilerin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Moleküler spektroskopi, Elektromanyetik Spektrum, UV-Görünür Spektroskopi, Bazı farmasötik ve kromofor gruplarının UV-Absorpsiyon bantları, IR-spektroskopinin biyoaktif bileşiklerde uygulamaları, IR-Spektrumların Yorumlanması, İlaç veya biyoaktif fonksiyonel grupların tanımlanmasında IR-Spektroskopi moleküller, Raman spektroskopisi, Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) Spektroskopisi, Kimyasal Kayma ve Spin-Spin Etkileşimleri, Sinyalin çokluğu, 1H-NMR 13C-NMR, 2 D-COSY, DEPT, HETCOR, NOESY ve nOe farkları teknikleri. NMR Spektrumlarının yorumlanması, NMR spektroskopisinin biyoaktif ve ilaç moleküllerinin yapı aydınlatmasında kullanımı, MS Spektrometrisi, Spektrum değerlendirmesi ve ilaç ve biyoaktif moleküllerde yapısal belirlemenin kullanımı. Tek kristal X-ışını spektroskopisi ve yapı tayininde kullanımı, Kombine Spektral Analiz Yöntemlerinin ilaçlar, biyoorganik ve biyoaktif bileşiklerin analizinde kullanımı. Biyoaktif moleküllerde stereokimyanın tanımlanması. Biyoaktif moleküllerde kiralite tayini
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Horst Friebolin Transl. by Jack Becconsall Basic One-and-Two-dimensional NMR spectroscopy, 1993 Pavia DL., Lampman GM., Kriz GS. Introduction to Spectroscopy , Saunders College Publishing, 1979 lremore, I.R., Evaluation of Instrumentation for UV-Visible Spectrophotometry, J. Chem. Educ., 63 : A, 216, 1986 Nakanishi, K., Infrared Absorption Spectroscopy, 2nd ed., San Fransisco, Holden Day, 1997 Kar, A, Pharmaceutical Drug Analysis, New Age Int. Publishers, 2005 Williams H. D., Fleming I. Spectroscopic methods in organic chemistry. Fourth Edt. Revised, McGraw-Hill Book Company, England, 1989 Balcı M. Nükleer manyetik rezonans Spektroskopisi. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. Birinci Baskı, Ankara, 2000 De Hoffmann E., Stoobant V. Mass Spectroscopy. Newyork, John wiley Sons, Second Ed. 2001 Rene E. Van Grieken, Andrzej A. Markowicz, Handbook of X-ray spectrometry: methods and techniques, 1993 Manz, Pamme, N., Lossfidis, Bioanalytical Chemistry, Imperial colege Press, 2003 Erdik, E; Organik Kimyada Spektroskopik Yöntemler, 3. Baskı, Gazi Kitapevi, 2005
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoaktif molekülleri bilmek ve tanımak |
ÖÇ02 | Biyoaktif moleküllerde yapı aydınlatmada kullanılan analitik teknikleri bilmek ve kullanmak |
ÖÇ03 | İlaçların ve ilaç ara maddelerinin yapılarının aydınlatılmasında belirlenen stratejileri bilmek ve kavrayabilmek |
ÖÇ04 | İlaçlarda ve biyoaktif moleküllerde kullanılan birleşik spektral analiz yöntemlerini bilmek ve karakterizasyon için kullanmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Moleküler spectroskopi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Electromagnetic Spectrum, UV-Visible Spektroskopi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bazı farmasotik ve kromofor grupların UV- Absorpsiyon bantları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Biyoaktif bileşiklerde IR-Spektroskopisinin uygulamaları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | IR Spektrumlarının yorumlanması, İlaç ve biyoaktif moleküllerdeki fonksiyonel grupların belirlenmesinde IR-Spektroskopisi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Raman spektroskopisi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) Spektroskopisi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kimyasal kayma ve spin-spin etkileşimleri, Sinyal(pik) yarılmaları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | 1H-NMR 13C-NMR, 2D-COSY, DEPT, HETCOR, NOESY ve nOe teknikleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | NMR Spektrumlarının yorumlanması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | NMR spektroskopisinin biyoaktif ve ilaç moleküllerde yapı aydınlatmada kullanılması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kütle spektrometresi (MS), spektrumların değerlendirilmesi, ilaç ve biyoaktif moleküllerde yapı tayininde kullanılması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tek kristal X-ışınları spektroskopisi ve yapı aydınlatmada kullanılması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kombine Spektral Analiz Yöntemlerinin ilaç, biyorganik ve biyoaktif bileşiklerin analizlerinde kullanılması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Biyoaktif moleküllerde stereokimyanın belirlenmesi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |