Genel Bilgi
Kod | BT0169 |
Ad | Hayvanlarda Sperma Teknolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Ümüt CİRİT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hayvanlardan spermanın alınması, muayenesi, sulandırılması, dondurulması ve dondurulmuş spermaların çözdürülmesi yöntemleri konularında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarının sağlanmasıdır.
Dersin İçeriği
Hayvanlarda sperma teknolojisi ile genetik kazanım, hayvan ıslahı ve hayvancılık ekonomisi açısından önemi hakkında genel bilgiler, hayvanlardan spermanın alınması, muayenesi, sulandırılması, dondurulması ve dondurulmuş spermaların çözdürülmesi yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Veteriner Fakültesi, Ziraat Fakültesi (Zootekni Bölümü), Biyoloji Bölümü mezunu olmak.
Kaynaklar
Ders sorumlusunun hazırladığı poverpoint ders sunumları.
Notlar
Evcil Hayvanlarda Reprodüksiyon ve Suni Tohumlama, İleri İK, Ak K, Pabuççuoğlu S, Birler S (1998), 189-205, İÜ Vet. Fak. Yayınları, İstanbul,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler bu derste hayvanlardan spermanın alınması ve muayenesi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Bu derste öğrenciler hayvanlarda sperma genetik kazanım, hayvan ıslahı ve hayvancılık ekonomisi açısından önemi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Bu derste öğrenciler, spermanın sulandırılması, dondurulması ve dondurulmuş spermaların çözdürülmesi yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Konuyla ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesini ve makale sunumunu öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hayvanlarda sperma teknolojisinin genetik kazanım, hayvan ıslahı ve hayvancılık ekonomisi açısından önemi | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Hayvanlarda spermanın alınması ve dondurulmasının tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Dünyada ticari sperma üretimi ve sektörün genel değerlendirilmesi | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Evcil ve yabani hayvanlardan spermanın alınmasında kullanılan yöntemler (genel) | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Spermatogenezis | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Sperma muayenesinde kullanılan yöntemler | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
7 | Sperma sulandırıcıları ve sulandırıcıların hazırlanması | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Spermanın kısa süreli saklanması | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Spermanın uzun süreli saklanması (dondurulması) | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Dondurulmuş spermaların çözdürülmesi | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Cinsiyeti belirli sperma üretimi | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Boğa spermasının dondurulması | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Koç spermasının dondurulması | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Balıklardan spermanın alınması, muayenesi ve dondurulması | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Laboratuar hayvanlarından spermanın alınması, muayenesi ve dondurulması | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |