EFR503 Sinyal Trandükleme Mekanizmaları ve Nörotransmitterler Z

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFR503
Ad Sinyal Trandükleme Mekanizmaları ve Nörotransmitterler Z
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖĞÜLENER


Dersin Amacı

Reseptör kavramı, reseptör tiplerinin tanımlanması, reseptör sonrası olaylar, sinyal transdükleme sistemleri, nörotransmiterler, nörotransmiterlerin etkileri ve etki mekanizmalarının açıklamalarını ve yorumlarını amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Nörotransmiterler, reseptör kavramı, reseptör tipleri, reseptör sonrası olaylar ve sinyal transdükleme mekanizmaları, ilaç etkisi molekül düzeydeki mekanizmaları

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji , Pelikan Yayınları, 2019

Notlar

Katzung. Farmakolojinin Temelleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Reseptörleri kavramını tanımlar
ÖÇ02 Reseptör tiplerini sınıflandırır .
ÖÇ03 G-proteiniyle kenetlenen reseptörleri sınıflandırır.
ÖÇ04 İntrinsik kinaz etkinliği gösteren reseptörler ve ekstrinsik kinazlarla ilişkili reseptörleri açıklar.
ÖÇ05 Ligandla çalıştırılan iyon kanalı tipi reseptörlerini açıklar.
ÖÇ06 Hücre sinyal ileti mekanizmalarını ve bu mekanizmadaki molekülleri açıklar.
ÖÇ07 Sinyal transdükleme sisteminin komponentlerini tanımlarlar.
ÖÇ08 G-proteinlerinin alt-tiplerini ve ilişki oldukları efektör makromolekülleri açıklar.
ÖÇ09 İkinci ulakların hücresel cevabının oluşmasındaki mekanizmalarını açıklarlar.
ÖÇ10 Nörotransmiter kavramı, nörotransmiterler ve reseptörlerini açıklarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. 5
PÖÇ02 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir.
PÖÇ05 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Reseptör Kavramı Ve İlaç-Reseptör İlişkisi Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
3 G-Proteiniyle Kenetlenen Reseptörler Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 İntrinsik Kinaz Etkinliği Gösteren Reseptörler Ve Ekstrinsik Kinazlarla İlişkili Reseptörler Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Nükleer Reseptörler Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
6 Ligandla Çalıştırılan İyon Kanalı Tipi Reseptörler Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
7 Sinyal Transdükleme Sistemi: Efektör Makromoleküller Ve İkinci Ulaklar Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sunum hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Protein kinaz A ve Protein kinaz C Yolakları Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
10 Protein kinazların Moleküler Farmakolojisi Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Sitokin Reseptörleri ve JAK-STAT Sinyalizasyonu Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
12 TOR Sinyalizasyonu Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 İnsulin/İnsulin-Benzeri Büyüme Faktörü 1 Sinyalizasyon Moleküleri Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
14 Nörotransmiter Kavramı Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Nörotransmiterlerin Özellikleri Ve Çeşitleri Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
16 Gözden Geçirme Ders kitapları ve sunumlara çalışılmalı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitapları ve sunumlara çalışılmalı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS