Genel Bilgi
Kod | ÖH829 |
Ad | Hukukta Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER KORKUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hukuki metinleri okuma, hukuki tarzda düşünme, sorma ve yazmanın öneminin kavratılması. Hukuki uyuşmazlıkların tür ve niteliklerinin belirlenmesinde, çözümlenmesinde başvurulması gerekli yöntemler ile hukuk eğitimi boyunca öğrenilen teorik bilgilerle kazanılan mesleki bilgilerin metodik olarak uygulanmasının öğretilmesi. Seminer, makale ve monografi hazırlama hususunda temel bilgilerin uygulamalı olarak anlatılarak benimsenmesinin sağlanması. Yayın etiği hakkında farkındalığın kazandırılması.
Dersin İçeriği
Hukukta bilimsel araştırma yöntemleri, atıf usulleri, giriş bölümünün yazılması, gelişme bölümünün yazılması, sonuç bölümünün yazılması, kaynakça oluşturma, içindekiler oluşturma, kısaltma cetveli oluşturma, microsoft word kullanımı.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kemal Gözler, Bilimsel yazma ve Yayınlama, Bursa 2022. Karayalçın, Y., Yongalık, A., Hukukta Öğretim Kaynaklar Metod Problem Çözme, 8. Baskı, Ankara 2018.
Notlar
Odman, A., Sütçü, S. S., Kaya, O, Hukukta Bilimsel Araştırma Nasıl Yapılır Makale ve Tez Yazımında Yöntem, Ankara 2022.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma alanında kullanılan terimlerin öğrenimini sağlar. |
ÖÇ02 | Bilimin ve bilimsel araştırmanın niteliklerini öğrenmeyi sağlar. |
ÖÇ03 | Bir bilimsel araştırmanın bölümlerini ve bu bölümlerin araştırma içindeki işlevini öğrenir. |
ÖÇ04 | Bilimsel yöntemi ve bilimsel bir araştırmada kullanılan yöntemleri öğrenir. |
ÖÇ05 | Bilimsel bir seminerin, tezin nasıl yazıldığını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk alanında ve özel hukukun alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk uygulamasına ilişkin çözüm önerileri geliştirme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk alanından ve özel hukukun alt disiplinlerinden edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirme ve kullanma | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirme | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde işlevsel etkileşim kurma | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal veya uluslararası projelerde yer alma ve/veya yeni projeler geliştirme | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün düşünce ve araştırma üreterek sonuçlarını akademik bir dilde sözlü ve yazılı olarak uzmanlık düzeyindeki İngilizce ile ifade etme | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel bilgileri ve gelişmeleri yerli ve yabancı kaynaklardan takip ederek sistematik bir yaklaşımla değerlendirme inceleme ve kullanma | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar ve konferanslarda bildiriler sunma | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk alanında temel hukuk kurallarına ve hukuk metodolojisine yönelik yeterli teorik bilgiye sahip olma | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki sorunları tespit ve teşhis edebilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tespit edilen hukuki sorunlara çözüm üretebilmek için hukuki yorum yöntemlerini etkin şekilde kullanabilme, çözüm odaklı analiz ve sentez yapabilme, strateji geliştirebilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki sorunlar üzerine araştırma yapabilme ve düşünce geliştirme yeterliliğine sahip olma | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık hukuki sorunları çözmek için bireysel olarak ya da ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel bakış açısı ile hukuki sorunları mevcut olan ve olması gereken hukuk bakımından ayrı ayrı değerlendirebilme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk alanındaki teknik hukuk bilgisini Türkçe veya İngilizce olarak sözlü ya da yazılı şekilde kullanabilme, belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatabilme | 5 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk literatürünü ulusal ve uluslararası düzeyde takip edebilme, teknik hukuk bilgisini sürekli olarak geliştirme ve güncelleme, bu amaç doğrultusunda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | 4 |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli hukuk sistemleri arasında mukayeseli şekilde inceleme ve araştırma yapabilme | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk alanında belirli bir hukuki sorun hakkında bilimsel araştırma yapabilmek için akademik çalışma yöntemlerine hâkim olma. | 5 |
PÖÇ20 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kişilerin hukuki muhakeme yeteneğini geliştirme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Programın tanıtımı ve ders konularının planlanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilimsel araştırma yöntemlerinde temel kavramlar, Araştırma yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Seminer, Tez, Monografi, Makale, Karar İnceleme, Çeviri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yargı kararlarının değerlendirilmesi: Hüküm, gerekçe, muhalefet şerhi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilimsel çalışma aşamaları, Konunun Seçimi, Konunun Sınırları, Plan hazırlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kaynak araştırması, kaynakça oluşturma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Dipnotlar ve Atıflar, Kısaltmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Arasınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Özet, Giriş ve Sonuç bölümünün yazılması, Anahtar kelimeler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gelişme Bölümünün yazılması ve anlatımda dikkat edilecek hususlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Makale yazımında dikkat edilecek hususlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tez yazımında dikkat edilecek hususlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İntihal ve İntihalden Kaçınmak İçin Dikkat Edilecek Hususlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Öğrenciler tarafından hazırlanan çalışmanın değerlendirilmesi - 1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Öğrenciler tarafından hazırlanan çalışmanın değerlendirilmesi - 2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyılsonu Sınavı (Karar inceleme) | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |