TS556 Hidrolojide Ekstem Değerler Analizi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TS556
Ad Hidrolojide Ekstem Değerler Analizi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN


Dersin Amacı / Hedefi

Ekstrem/Uç değerlerin temel özeliklerini öğretmek ve ekstrem değerlerin uyduğu dağılımları ve parametrelerini belirleyerek hidrolojik ve hidro-meteorolojik değişkenlere uygulamaktır.

Dersin İçeriği

Ekstrem (uç) değerler tanımı ve temel kavramlar. Ekstrem değerlere etkili faktörler: Doğal faktörler, insan faktörü. Ekstrem değerlerin analizi: a) Tanımlayıcı istatistiklerin hesabı, yorumu, karşılaşılan sorunlar ve çözümü; b) Homojenlik sorunu, gidiş ve periyodik davranış; c) Frekans analizleri: Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III, Log-Pearson Tip III, Ekstrem Değer Tip I (Gumbel), Ekstrem Değer Tip III (Weibul) olasılık dağılım fonksiyonları ve parametre tahminleri; d) Dağılımların uygunluk testi: Khi-kare, Kolmogorov-Smirnov ve Olasılık Çizgisi Korelasyon Kat Sayısı testleri; e) Eksik verili ya da verisi olmayan alt havzalar için risk esaslı ekstrem değer tahminleri. Ekstrem Değerler Uygulaması: Minimum ve maksimum sıcaklık; düşük akım; taşkın vb. hidrolojik ya da meteorolojik karakterli ekstrem değerler analiz edilerek olasılıklı sentetik verilerin türetilmesi ve sonuçların yorumlanması.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersi alabilmek için yüksek lisan ya da doktora öğrencisi olmak yeterlidir. Başka herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. Paul Meylan, Anne-Catherine Favre, Andre Musy, 2011. Predictive Hydrology: A Frequency Analysis Approach. SBN 9781578087471, Published March 16, 2012 by CRC Press, 224 Pages. 2. R.-D. Reiss, M. Thomas, 2007. Statistical Analysis of Extreme Values with Applications to Insurance, Finance, Hydrology and Other Fields. pp. 516, Third Edition. 3. Ramesh S.V., Teegavarapu, Jose D. Salas, Jery R. Stedinger, 2019. Statistical analysis of hydrologic variables : methods and applications. Prepared by the Task Committee on Statistical Applications in Hydrology of the Surface Water Hydrology Technical Committee of the Environmental and Water Resources Institute. ASCE-EWRI, ISBN 978-0-7844-1517-7 (print) ISBN 978-0-7844-8187-5 (PDF) 4. McMahon, Thomas A., Diaz Arenas, A., 1982. Methods of computation of low streamflow. Studies and reports in hydrology, ISBN: 92-3-102013-7, UNESCO. 5. Beran, M.A., Rodier, Jean A., 1985. Hydrological aspects of drought: a contribution to the International Hydrological Programme. ISBN:92-3-102288-1, pp. 149. UNESCO-WMO

Notlar

Ulusal ve uluslar arası dergilerden seçilmiş makaleler. Bazı internet web sayfaları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekstrem/uç değer kavramını diğer hidrolojik ve hidro-meteorolojik hadiselerden ayırt eder.
ÖÇ02 Ektrem değerlerin tanımlayıcı istatistiklerini yorumlar.
ÖÇ03 Ektrem değerlerin frekans analizlerini yapmak sureti ile sonuçları yorumlar.
ÖÇ04 Uygunluk testlerini hidrolojik ve hidro-meteorolojik verilere uygular.
ÖÇ05 Verisi olmayan alt havzalar için eksik ektrem değerleri tahmin eder ve sentetik veriler türetir.
ÖÇ06 Uç değerler üzerine etkili faktörleri bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hidroloji ve meteoroloji biliminde ekstrem (uç) değerler tanımı ve temel kavramlar Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
2 Ekstrem (uç) değerlerin meydana gelmesinde etkili faktörler ve uç değer serilerinin bileşenlerinin grafiksel olarak saptanması Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ekstrem değerlere etkili faktörler: Doğal faktörler, insan faktörü. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ekstrem değerlerin analizi: a) Tanımlayıcı istatistiklerin hesabı, yorumu, karşılaşılan sorunlar ve çözümü; Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Homojenlik sorunu, gidiş ve periyodik davranış Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Normal, Log-Normal, Gamma, Pearson Tip III olasılık dağılım fonksiyonları ve parametre tahminleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Frekans analizi sonuçlarının yorumlanması: Log-Pearson Tip III and Ekstrem Değer Tip I (Gumbel) olasılık dağılım fonksiyonları ve parametre tahminleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Uç-değer analizleri: Ekstrem Değer Tip III (Weibul) olasılık dağılım fonksiyonu ve parametre tahminleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Olasılık dağılımlarının (pdf) uygunluk testi: Khi-kare testi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dağılımların uygunluk testi: Kolmogorov-Smirnov ve Olasılık Çizgisi Korelasyon Kat Sayısı testleri Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
12 Eksik verili ya da verisi olmayan alt havzalar için risk esaslı ekstrem değer tahminleri. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
13 Minimum ve maksimum sıcaklık verilerine genelleştirilmiş ekstrem değer dağılımının (GEV) uygulanması ve veri türetimi Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
14 Ekstrem Değerler Uygulaması: Düşük akım; taşkın vb. hidrolojik ya da meteorolojik karakterli ekstrem değerlere uygulama Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
15 Ekstrem Değerler Uygulaması: Olasılıklıklı sentetik verilerin türetilmesi ve sonuçların yorumlanması. Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Farklı kaynaklardaki konu ile ilgili bölümlerin ayrıntılı bir biçimde çalışılması; bilimsel dergilereden konu ile ilgili makalelerin taranması ve okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2023 01:23