Genel Bilgi
Kod | TS012 |
Ad | Su Kaynaklarında Kirlilik Yönetimi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURÇAK KAPUR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, su kaynaklarının kullanılması, bozulmasını ve onu korumak için ne yapılabileceğini anlatmaktır. Bu bağlamda, yüzeysel suların korunması ve sürdürülebilir kullanımı için alınması gereken tedbirlerin, ilgili mevzuatın ve bunlara bağlı kavramların öğrenciye verilmesi hedeflenmektedir. Su kaynaklarının kirlenmesinin önlenmesi ve kirlenmiş olan su kaynaklarının su kalitesinin iyileştirilmesi amacıyla yapılan çalışmaların bütününü içeren su kalite koruma planları, yüzeysel ve yer altı sularının kalite açısından değerlendirilmesi, su kalitesi gözlem ve izleme çalışmaları, suyu kirleten kaynakların tanımlanması, su kirliliği kontrolü yönetmeliği anlatılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Su kalitesi, noktasal olmayan kirlilik kaynağı, sorunun kapsamı, halk sağlığına etkileri, sulama sularının kalite kriterleri, toprak ve su ilişkisinde su kalitesinin önemi, tuz dengesi ve yıkama, yıkama gereksinimi, su kirleticileri olarak pestisitler, su kirleticileri olarak gübreler, su kirleticileri olarak sedimentler, atık su ve endüstriyel atıklar ile su kalitesini iyileştirme yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
GROUNDWATER QUALITY AND ENVIRONMENT, ISBN:10 0230-63493-1, Published by Rajiv Beri for Macmillan India. Editors; K Palanisami, B R Neupane, M Thangaranjan
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Su Kirliliği, kirlilik kaynakları, kirlilik miktarı hakkında bilgi edinebilme ve yüzeysel suları kirlilik derecelerine göre sınıflandırılabilmesi bilgisine sahip olur. |
ÖÇ02 | Kuraklığı ve seviyesini, su kısıtını, su kalitesinin su kullanımına etkilerini tanımlayabilme bilgisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Su kirliliğinin kontrolü ve yüzeysel suların miktar ve kalite açısından korunması için ilgili yasal mevzuatı yorumlayabilmesini öğrenir. |
ÖÇ04 | Atık suların çıkış ortamındaki su kalitesine etkilerini öngörebilme yeteneğini kazanır. |
ÖÇ05 | Antropojenik etkilerin yüzey sularının miktarına ve kalitesine oluşturduğu tehditleri ortaya koyabilme bilgisine sahip olur. |
ÖÇ06 | Miktar ve kalite açısından olumsuz etkilenen yüzey sularını için alınması gereken önlemleri ve durumun iyileştirilebilmesi için atılması gereken yasal, teknik ve sosyo-ekonomik adımları belirleyebilme bilgisini kazanır. |
ÖÇ07 | Su kaynaklarının etkin kullanılmasını sağlayacak ve olumsuz etkileri kontrol altına alacak planlama, koordinasyon, organizasyon, izleme, denetim ve yaptırım faaliyetlerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Dersin Amacı ve Su İhtiyacı. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Suyun niteliği ve niceliği. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sektörel su talepleri, kullanımları ve yarattığı tehditler-Çözüm yolları. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Su Arzının Güvenliği. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Su Kalitesinin Güvenliği. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Su Kaynakları (Havza) Planlaması. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Su Kaynaklarının Yönetimi. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Su Kaynaklarının Yönetimi (Entegre ve Uyumlanabilir Yönetim Anlayışları). | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hidrometeorolojik Gözlem Ağları ve İzleme Çalışmaları. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Seller, kuraklık, kontamine içme suları, su kaynaklarının yönetimi. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dere ve göl kirliliği, yer altı sularının kirliliği, su arıtımı ve su hakları. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tarımsal faaliyetlerin su kirliliği üzerine etkileri. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türkiye'nin su riskleri. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkiye'deki su yönetimi ile ilgili ana kurum ve kuruluşlar. | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitap ve ders notların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |